Nu ska jag, efter många timmar på detta eminenta forum, koppla mitt värmesystem helt själv. Jag hoppas dock på lite hjälp med kommentarer/idéer från er 
Pannrummet har jag byggt i ladan med gott om plats 2,6x6,6 m och 3,2m i takhöjd.
Uppvärmningsbehovet är bostadshuset på 97 kvm och garage/pannrum på totalt ca 45 kvm.
Kulvert är på plats, maxitherm 4-rör.
Panna, Baxi Solo Innova 30, inköpt begagnad.
2 st 1000 liter (varav den ena med beredare)
1 st 500 liter med beredare och solslinga.
Jag avser att hårdlöda alla kopplingar.
Vi kommer att skaffa solpaneler inom en snar framtid, då med tanke på bekvämlighet ( för ekonomiskt lönar det sig ju inte..).
Först tänkte jag skaffa en stor tank (ca 3000 liter + 750l tekniktank) men eftersom jag redan har tankar så kör vi på det som finns och ser om det duger.. (Jag köpte ett komplett begagnat system som det såg ut tidigare med panna, tankar m.m.)
Tankarna kommer att isoleras med lösull ca 40 cm på sidorna och mer ovanpå.
Till shunten har jag en evr-c med en evr-m80.
VVC ska jag fixa en smart styrning till, kommer senare (jag orkar inte tänka på allt just nu..)
Jag har en SYR-ventil men det kanske är onödigt att koppla in den?
Beredaren som finns i en av 1000 liters tankarna kommer jag inte att använda, vad ska jag göra med den?
Jag gissar att det ska in en säkerhetsventil i inkopplingen av varmvattnet, ska den sitta innan blandningsventilen?
På ritningen finns inte golvvärmen till garage/pannrum med, ska jag koppla in en shunt till, parallellt med den som går in till huset?
Kom gärna med synpunkter!
Pannrummet har jag byggt i ladan med gott om plats 2,6x6,6 m och 3,2m i takhöjd.
Uppvärmningsbehovet är bostadshuset på 97 kvm och garage/pannrum på totalt ca 45 kvm.
Kulvert är på plats, maxitherm 4-rör.
Panna, Baxi Solo Innova 30, inköpt begagnad.
2 st 1000 liter (varav den ena med beredare)
1 st 500 liter med beredare och solslinga.
Jag avser att hårdlöda alla kopplingar.
Vi kommer att skaffa solpaneler inom en snar framtid, då med tanke på bekvämlighet ( för ekonomiskt lönar det sig ju inte..).
Först tänkte jag skaffa en stor tank (ca 3000 liter + 750l tekniktank) men eftersom jag redan har tankar så kör vi på det som finns och ser om det duger.. (Jag köpte ett komplett begagnat system som det såg ut tidigare med panna, tankar m.m.)
Tankarna kommer att isoleras med lösull ca 40 cm på sidorna och mer ovanpå.
Till shunten har jag en evr-c med en evr-m80.
VVC ska jag fixa en smart styrning till, kommer senare (jag orkar inte tänka på allt just nu..)
Jag har en SYR-ventil men det kanske är onödigt att koppla in den?
Beredaren som finns i en av 1000 liters tankarna kommer jag inte att använda, vad ska jag göra med den?
Jag gissar att det ska in en säkerhetsventil i inkopplingen av varmvattnet, ska den sitta innan blandningsventilen?
På ritningen finns inte golvvärmen till garage/pannrum med, ska jag koppla in en shunt till, parallellt med den som går in till huset?
Kom gärna med synpunkter!
Ska jag tolka tystnaden som att jag har tänkt rätt?
Vad gäller Golvvärmen i pannrummet så ska jag nog koppla den på returen från huset, då kommer jag ju att sänka returen in till tankarna ytterligare..
Men beredaren som jag frågar om tidigare, ska jag fylla den med vatten (för att använda den till ackumulering) eller ska den vara tom?
Om jag fyller den måste jag gissningsvis koppla in den någonstans eftersom vattnet i den kommer att expandera, men var ska jag göra det? Ska jag ha den som "förvärmning" till den andra beredaren?
Vad gäller Golvvärmen i pannrummet så ska jag nog koppla den på returen från huset, då kommer jag ju att sänka returen in till tankarna ytterligare..
Men beredaren som jag frågar om tidigare, ska jag fylla den med vatten (för att använda den till ackumulering) eller ska den vara tom?
Om jag fyller den måste jag gissningsvis koppla in den någonstans eftersom vattnet i den kommer att expandera, men var ska jag göra det? Ska jag ha den som "förvärmning" till den andra beredaren?
Ser ok ut förutom att du borde skaffa EN stor tank istället för flera småburkar. Sol är helt bortkastat om du väljer en stor välisolerad tank.
Beredaren ansluter du lämligen till tankvattnet endera med rör eller genom att borra ett litet hål upp och nedtill.
Säkerhetsventilen ska sitta på kalla sidan efter en backventil.
Misstänker att EVR är utetempstyrd? Släng skiten och sätt dit tex en CBJ.
Du tänker koppla expansion kallt? Se till att det inte blir självcirkulation, övre röret måste mynna en bra bit över utloppet. Kan lösas med ett T -rör och en övre anslutning på expansion. Ångröret ut från expansion saknas och ska gå rakt upp utan böjar.
Sen är det bättre att ansluta ett ångrör (28) ovanför laddomaten upp till expansion och köra tex 12-rör till luftning av tankarna. Även här bör du undvika självcirk.
Vad ska du med golvvärme i pannrummet till? Men anslut den till returen du.
Lite onödigt med 28 rör till shunten 22 räcker gott. Välj en liten shunt, typ 22
En strypventil på returen från kulverten är god sed...
Beredaren ansluter du lämligen till tankvattnet endera med rör eller genom att borra ett litet hål upp och nedtill.
Säkerhetsventilen ska sitta på kalla sidan efter en backventil.
Misstänker att EVR är utetempstyrd? Släng skiten och sätt dit tex en CBJ.
Du tänker koppla expansion kallt? Se till att det inte blir självcirkulation, övre röret måste mynna en bra bit över utloppet. Kan lösas med ett T -rör och en övre anslutning på expansion. Ångröret ut från expansion saknas och ska gå rakt upp utan böjar.
Sen är det bättre att ansluta ett ångrör (28) ovanför laddomaten upp till expansion och köra tex 12-rör till luftning av tankarna. Även här bör du undvika självcirk.
Vad ska du med golvvärme i pannrummet till? Men anslut den till returen du.
Lite onödigt med 28 rör till shunten 22 räcker gott. Välj en liten shunt, typ 22
En strypventil på returen från kulverten är god sed...
Tack för synpunkterna. Jag ska överväga rådet om EN tank istället, gissar att jag då helst ska ha en tva istället för slingor också.
Golvvärmen är till garaget också, jag var lite otydlig där..
Hur stor tank rekommenderar du till en Baxi SI 30 om utrymmet inte är någon begränsning?
Golvvärmen är till garaget också, jag var lite otydlig där..
Hur stor tank rekommenderar du till en Baxi SI 30 om utrymmet inte är någon begränsning?
Jag håller inte med om 1 sak. Sol är inte bortkastat om det inte gäller ekonomi. Det är bekvämt att slippa elda överhuvudtaget. Och rätt som är det så kanske du har ställt dit en pump och då har du redan solen som komplement till den. Men visst bygger du för nuet och inte bryr dej om lite vedhävning på sommarhalvåret så är solen bortkastad.
Nu har jag reviderat planerna...
Ingen sol och endast en tank.
Vad som inte syns på ritningen är att golvvärmens cirkulationspump styrs av en termostat som sitter i verkstaden. Jag räknar med att det alltid kommer att finnas värme i pannrummet så att det räcker..
Ingen sol och endast en tank.
Vad som inte syns på ritningen är att golvvärmens cirkulationspump styrs av en termostat som sitter i verkstaden. Jag räknar med att det alltid kommer att finnas värme i pannrummet så att det räcker..
Klicka här för att svara