Känns som att jag kommer få en hjärntumör av allt funderande, det jag menar med "Idiotsäker och användarvänlig i skötsel" är att eldningen ska ske automatiskt inte att jag behöver ratta och ställa in, att den ska hålla i några år räknar jag med oavsett vilken panna jag än köper eftersom de kostar en skaplig slant att just köpa.

Är en effecta lambda 60 ett dåligt köp med mycket rackel eller är det en väl fungerande panna utan att man måste vara eldningsingenjör för att kunna hantera den.
Gör jag någon tankevurpa när jag tänker att jag har tur att jag kan få in 1 hel tank på säg 4000L med ett pris på 25000:- istället för 3st 1000L x 16000:- eller tillkommer något på listpriserna med en jättetank för om jag inte gör det så är det en ganska stor skillnad i inköpspriset på acktank.

Om vi räknar med att varje panna håller lika länge och pannorna jag tittat på är "Effecta 60" "Calmarpanna V65" och "Baxi Innova 50" så är ju Effectan dyrast med någon tusing men på slutsumman så är det ju marginell skillnad.
På pappret verkar ju effectan vara bäst av de 3.

Till flera småtankar tillkommer rör, rörkopplingar och arbete att koppla ihop dom. Även fler termometrar tillkommer.

Calmar och Inova är inte riktigt jämförbara, V65 saknar bla Inovans fina system för primärluft vilket hindrar övertändning.

Vart hittar man en tjej som är uppvuxen med en motorsåg?? har hon nån syster :)

Har en effecta woody lambda 35 kW och tycker den funkar super. Inköpt på billigtvvs.se. Bra vedvolym och lätteldad. Pannan försedd med spaksotning (extra tillval men ack så underbart) så sotning av tuber görs sällan. Lambdafunktionen kör spjällen med automatik så det är bara att tända på och slänga in ved :) Funderade på en effecta 60 men hade varken plats eller rökrör för en sådan panna. Tankarna köptes hos husqvarna tanksvets med diverse extra anslutningar till tilläggsutrustning i framtiden.

Har en Calmarpannan V65 + 6 m3 ack, som fungerat riktigt bra i 5 år nu. Härligt bra effekt, lätteldad, men lite onödigt krånglig att sota tuberna på.

Vattnet i rören kommer inte att frysa, för du eldar väl hela vintern? Då hålls ju vattnet varmt. Dessutom kommer du isolera både tankarna och rören. Så det är lugnt. När det gäller om du måste ha koll på tempen i tankarna när du eldar så är svaret ja. Annars vet du inte när dom är fulladdade och du kan sluta elda. Det finns termometrar för acktankar med 3 meters "sladd" till känselkroppen. Såna har jag. Då kan du borra hål i väggen och ha termometrarna inomhus men givarna ute i tanken. Och det kanske finns vanliga utetermometrar som har ännu längre sladdar som du kan använda också.

Kom ihåg vad jag skrev i början. Så STOR tank du får plats med. Har du en 60kw panna kan du lugnt värma upp mer vatten än 4000 liter många gånger under vintern. Om du har en hel dag på dig att elda, tex under helgen, då kan det va lite frustrerande att ha laddat fullt i tanken redan vid lunch. När man kunde ha eldat hela eftermiddagen och kvällen och haft värme som räckt dubbelt så länge.

Tänk på att du inte BEHÖVER ladda fullt i tanken. En 8000 liters tank laddad till hälften ger lika mycket värme som en full 4000liters. Skillnaden är att du kan ladda dubbelt så mycket i den förra de gånger du har tid att elda.

Hej.Jag rekomenderar Arca 70 om du vill ha 50 cm ved.Arca 90 om du vill ha 1 m ved.
om du vill ha 70 cm atmos 95. vilken längd på veden avgör om du ska köpa en kap och
klyv maskin.Dom klarar bara ca 50 cm ved.Men om du ska klyva med vanlig klyv och har
vagnar lasta på, eller stortpannrum eller vedbo nära pannan så väljer du 1 m ved. går dubbelt
så fort att klyva ungefär. tror mig minnas att 10 kubik klyver man på 3-4 timmar med 1 m ved.
70 cm har väl fördfelen att går slänga på hög opch samtidigt går snabbare klyva en 50cm.

Sedan läste jag att han som svara dig först har helt rätt. Stor tank och bara en stor tank. Atmos
och arca kan du ha 8-12 tusen liter tank till. Arcan 5-6 tusen.
Jag har en vän som har arca 90 och varit eldat flera vintrar i veckor åt han när han varit bort rest.
Han har eldat 10 tusen kubik på ca 10 år. värmer två hus och garage med den pannan.Han har
bara bytt järnroslerna 2 omgångar på den tiden.han gör alltså åt hela 100 kubik om året. gamla
hus som dåligt isolerade.Så arca vet jag är bra.
Kollar själv nu med en broder som ska köpa gård.Stället vi kollar på har hus på 180kva och
55 kv.Om köpet avb gården blir av lutar det åt Atmos 95 med 70 cm ved och tank på
9-12 tusen liter plus två slav tankar i boningshusen på 750 och 500 liter.Själva pannan och
stora tanken blir i ladgården som är 20 m från båda husen. Rund tank ska du ha med. fördel
med skickningen. tex 180 cm i diameter och 3.5 m hög blir ca 9500 liter. Så hur stor tank har
du platts till?
vårat mål är att svin kall dag ska en full tank hålla 2-3 dagar.Arca har också en ny varijant av arca 90 som ger hela 122kw i medel effekt.Tyvärr verkar inte vedsol ta hem den.Men tror den
kostar ca 150 tusen. hehe Men den pannan och 15-25 tusen liter vore nice.
Om du tycker jag överdriver kan jag tillägga finns en med baxi 50kw som eldar mot en 50
tusen litertank och han värmer upp 1000 kva.kolla länken nedan. Skriv gärna till mig när du
valt klart och gärna senare med.Lycka till.

PS.Är dyslektiker så hoppas gick läsa detta.*S*

http://www.baxi.se/visa_kunder_detalj.asp?id=51

Så har ni tips så kom gärna med det.[/QUOTE]

Effekta 60 o en tank på 6-7 m3 så du kan köra 2 fulla pannor då du väl tänt vilket inte blir ofta ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.