Har en Nibe vedex 3300 med inbyggd fläkt
När jag ska elda upp och fläkten går på maxfart så sprutar det ut gnistor ur skorstenen.
Samma problem som Vedeldaren har i denna länk
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/91617-gloedande-kol-bitar.html
Någon som känner till detta och finns det någon bra lösning?
//Roger
När jag ska elda upp och fläkten går på maxfart så sprutar det ut gnistor ur skorstenen.
Samma problem som Vedeldaren har i denna länk
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/91617-gloedande-kol-bitar.html
Någon som känner till detta och finns det någon bra lösning?
//Roger
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det vågar jag påstå att man kan. Frågan är var man kan sätta den. Vi har ännu bara manuell dragbegränsare, dvs vi öppnar sotluckan längst ner på skorstenen när pannan har blivit varm, annars blir draget i skorstenen alltför starkt och suger rakt igenom pannan och fläkt med ett djävulskt sug, hela panna vibrerar då!
Det går bra att sätta en dragbegränsare just i sotluckan längst ner på skorsten,där har min suttit i 4år å fungerat bra.Kolla med Transtemper,det går att mått beställa en som passar direkt.Blev nån hundring dyrare en i orginal utförande.ylven skrev:
Mja en kompis hade oxå problem med puffar o bakslag,(Effecta Woddy),Enligt honom så försvann fenomenet,när han börja elda med finklyven ved o kunde stapla tätt i vedmagasinet (för mycket gengas produktion).Men kolla med www.transtemper.se:)
Som sagt på sotluckan går det att ha en dragbegränsare oxå.När man sotat skorsten o ska tömma ev sot så lossar man hela dragbegränsaren med ett par vingmuttrar bara.
Har samma problem med att det flyger ut en massa gnistor när fläkten går på fullfart.
Har varit i kontakt med Transtemper och vi kom fram till att man inte kan sätta en dragbegränsare på denna fläktstyrda panna.
Någon som vet?
Inte alls kul med alla dessa gnistor
//Hans
Har varit i kontakt med Transtemper och vi kom fram till att man inte kan sätta en dragbegränsare på denna fläktstyrda panna.
Någon som vet?
Inte alls kul med alla dessa gnistor
//Hans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden