lat:Det funkar men på slutet av eldningscykeln går den för länge, särskilt om man har bra isolerade rör/panna.

v-g: kan du förklara?
Skulle då möjligtvis vara om tanken vart bystfull, d.v.s om tanken blev mer är 82C i absoluta botten eftersom det är det som Laddomat termostaten är stämplad med.

Om du kör med rökgastermostat och slutar lägga in så kan du ju ha en rökgastemp på över 50 ganska länge om det är en glödbädd, utan att det blir nämnvärd värmeöverföring till vattnet?

Tror nog att båda sätten har sina för & nackdelar:S

Jag har "rätt" bra koll på vad som händer eftersom jag har monterat en energimätare på pannan för att se vad den verkligen ger och hur man bör elda den optimalt för att:

• få högsta effekt
  • få mesta möjliga energi ur veden
och det är inte samma sak eller sätt att elda.:x

Rätt kul faktisk att se hur mycket energi det blir om man eldar rätt.

Det jag kan säga att panntermostaten gör är att pannan snabbare kommer upp i temp & börjar ladda.

Nu ska man väl också ha klart för sig att jag har en kökspanna som inte är världens effektivaste (Wamsler K158).q(;^;)p

Rökgastermostaten ska ju inte stå på 50 egentligen (som min gör) utan borde ju stå på en 70-150 grader. Jag tvekar på att skalan stämmer på min RGT.

Ändå kan man säga att min slår av ganska snabbt efter att elden brinner ut och startar när pannan gått upp lagom i temp. Vid avslut så stannar den långt innan glöden slocknat och pannan kan vara på en 80-85 gradoler cirkus.

Laddomaten gör ju att pannvattnet bara "roterar" när tempen understiger den på termostaten dvs i teorin med låga (eller inga) förluster i vattentemp så stannar aldrig pumpen, fast så är det ju inte i verkligheten. Jag hade också vattentemp-påslag och det fungerade rätt bra minns jag.

Men om DU är nöjd så är det ju skitsamma fungerar en sak så fungerar den och då behöver man inte laga ;)

If it ain't broken don't fix it gäller alltid (förrutom när man ska kolla _varför_ något funkar :rolleyes: )

V-G: Du missförstod mig, vilket ju ofta blir fallet med sådana här konversationer då det är svårt att nyansera och följa trådar.
Det började ifrån min sida bara med ett inlägg om att det funkar med en panntermostat OCKSÅ, nada more, eftersom en del verkade ha problem med hur man ska ställa in rökgastermostaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.