Majgårdarna
Bosse_A skrev:
Om man har låg rökgastemperatur och i denna blandar in kall pannrumsluft, så ökar väl risken att rökgastemeraturen i skorstenens övre del blir för låg så att kondensutfällning uppstår i skorstenen.
//Bosse
Nej luften från pannrummet är ju mycket torrare är rökgaserna.

Dragbegränsare
+ Enkel/pålitlig konstruktion ( mm ja )
- Sänker rökgastemperaturen, vilket borde ge kondensation i skorstenen ( Inte om den relativa luftfuktigheten är extremt hög. 90-100%? Sur ved? Men o andra sidan är pannrumsluft mej vetligt torr och då gör inte temperatursänkningen något. Men om du har ett rör från duschen till dragbegränsaren så visst. Då kanske du ska installera en avfuktare i din rökkanal. )
- Borde ge "onödigt" drag i pannrummet, eftersom extra luft måste hämtas in utifrån som ska upp i skorstenen ( Varför skulle det vara onödigt? Kvittar om du nu inte bygger korthus i pannrummet. )
- Risk för att gnistor tar sig in i pannrummet (det är ju en öppning rakt in i skorstenen) ( Du ska sätta DB så att det blir ejektorverkan. Skulle du sätta den motsatt så stänger den och du får inga gnistor i pannrummet. )

Varvtalsstyrning
+ Sänker ljudnivån från pannan ( Sover du på pannan? )
+ Fläkten sjunker i varvtal, kanske till rent självdrag? (Strömbesparing...) ( ja varför inte. :D )
+ Fränt...(oja. :D )
- Komplicerad lösning (inte en aning)
- Kräver någon form av flödes- eller tryckgivare för att mäta luftmassflödet genom pannan(möjligt.)

Är det någon som har erfarenhet med varvtalsstyrning av rökgasfläkt på en fläktstyrd panna?

Bara vad jag tycker o tänker. Rätta mej om jag har fel.

CHEMAS:
Tack för svar!

Jo, "onödigt drag" menar jag för att när det behövs eldas som mest är det som kallast ute. Då kommer det att dra in en massa onödig kall luft genom min tilluftventil som sitter i ytterväggen. Vi använder pannrummet som groventré och då känns det som att det går god vedvärme till spillo ut genom skorstenen.

Angående ljudnivån: Nu har jag inte provkört pannan än (håller fortfarande på att gjuta och måla ett fundament där pannan ska stå), men med tanke på hur mycket exempelvis torkskåpet låter som står i tvättstugan, som gränsar till pannrummet, så vill jag nog sänka ljudnivån så mycket som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.