3 853 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
byte av shuntautomatik
En Thermomatic cbj alt Automix 20 med innegivare klarar du att monteraDavestha skrev:MMm installera själv är nog inget alternativ i det här fallet....känns som jag har tummen mitt i handen när det kommer till sånna här grejjer:-/.....såg ut att vara mycket grejjer att trixxa med där:-/
den där för 2000kr...får man med allt man behöver då?...givare? automatiken? sladdar och kopplingar och grejjer eller?..
Det följer med allt du behöver, Det enda som är trixit är väl att dra fram kabeln till innegivaren som bör sitta i rum på norrsidan/hallen på ett snyggt sätt..
Det är bara kablar till givaren o transformatorn o givaren som ska sitta på röret som går ut till radiatorern ca 50 cm från shunten.. Det är 6 st kablar sedan o 2 stag som man sätter på shunten som ska dit sedan är de bara att dra åt klamret runt axeln på shunten som behöver göras..
Det funkar inget bra med vedeldning/acktank utan shuntstyrning
alltså shuten jag har nu borde man väl kunna ha kvar och använda vad jag vet och förstår så fungerar den väl som den ska....borde väl bara vara den där långa kabeln och innegivare,,,eller tänker jag fel nu...bör jag bya ut shuten åxå.....kanske allt måste vara samma märke för att vara kompatibelt?!...fan man är för kass på sånna här saker....kan iaf få upp eld i pannan!;D
Shunt heter den ventil som styr vattnet. Den styrs i sin tur av en motor. På en CBJ/Automix sitter hjärnan i samma burk som motorn, så det blir att byta alltihopa. Själva shunten behöver däremot inte bytas (så länge den har 90 graders vridningsvinkel).
tackar andreas h för tipset om dala värmesystem...fick just ett pris på 3700 inkl moms, installation och ROT...bra mycket bättre än det jag fick från YIT
...sen fick jag bestämma själv m jag ville ha CBJ eller ERA10??
några tips?...såg här uppe att några blivit avrådda från ERA10?
några tips?...såg här uppe att några blivit avrådda från ERA10?
Klicka här för att svara