Skulle vilja ha lite synpunkter på hur man eldar i en fläktstyrd underförbränningsvedpanna:
Mina teorier är enligt följande :1. stapla och packa veden tätt och hela vägen upp till taket i vedutrymmet detta brinner ca 2.5 timmar och blir mycket värme.RÄTTd^_^b
2. slänga i veden huller om buller och hela vägen upp till taket, övertändning och knappt någon värme eller väldigt lite värme.q(;^;)p
3. elda med halvfullt vedmagasin ca 1/2 fullt mindre värme detta funkar i slutet av eldningsförloppet men ger inte den där riktiga effekten.q(;^;)p

Slutsats mycket ved tätt packad och fullt vedmagasin. Vad säger ni?:S

Just nu kör jag snustorrt virkesspill pannan går som ett lokomotiv men det tar slut ganska fort.Läste här på forumet att det finns någon som kan elda hur mycket som helst utan att få någon värme , detta trodde jag inte på i början men nu börjar jag förstå:rolleyes:

C
1½: Fylla vedmagasinet fullt, och sen gå och fylla på så fort det blir lite plats när det sjunker ihop. Resulatat: Varje kallt vedträ man lägger i sabbar förbränningen och tar energi.

cheetah1 skrev:
1½: Fylla vedmagasinet fullt, och sen gå och fylla på så fort det blir lite plats när det sjunker ihop. Resulatat: Varje kallt vedträ man lägger i sabbar förbränningen och tar energi.
Va skulle det sabba förbränningen för? I en panna med omvänd förbränning är väl lågan koncentrerad ner i munstycket = brinner endast längst ner i ved utrymmet.

cheetah1 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar:S, 1,5 ilägg ok först fullt sedan när det brunnit ner till hälften lägg i ett halvt till. Är det så du menar? Förresten att öppna luckan när första halvan brunnit är inte att rekommendera det kommer då en puff :wow:som fyller hela pann rummet så det skulle inte jag göra. Har provat inte klokt hur mycket rök det kan komma ur pannan.:blushing:

Bruksanvisningen för pannan:rolleyes:

Ja den säger elda endast med björkved 50 cm och alla spjäll på halvöppet. Det innebär att så fort man inte har just den veden så gäller ingen bruksanvisning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.