7 017 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
laddomatproblem.....?
Sida 1 av 2
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
hej.har ett märkligt problem med min vedanläggning. är en 35kw panna med laddomat 21 och 2x750 tankar.
nu till problemet. när jag tänder och eldar fungerar allt som vanligt. men när tankarna är halvfulla slår pannan ifrån för att det blir för varmt. vad kan det vara?
misstänker att det är laddomaten som inte släpper in mer vatten utan stänger. men vad kan man göra åt detta??? någon med någon ide?
tacksam för snabba svar, då pannan är igång nu
nu till problemet. när jag tänder och eldar fungerar allt som vanligt. men när tankarna är halvfulla slår pannan ifrån för att det blir för varmt. vad kan det vara?
misstänker att det är laddomaten som inte släpper in mer vatten utan stänger. men vad kan man göra åt detta??? någon med någon ide?
tacksam för snabba svar, då pannan är igång nu
Luft gissar jag. Hade samma problem vid min uppstart av anläggningen, flera sa till mig att det säkert va luft men jag kunde inte förstå att det hade med luft att göra. Jag hade ju kört flera veckor och luftat o luftat men trodde att det va nåt annat problem.
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
Hur får man ut luften ur laddomaten? Fungerar ju perfekt upptill hälften av tankarna. Slog ifrån nu, då var pannan uppe i 95c, tankarna var uppe i 80c i toppen, och 60c längst ner.
Beror på var du satt avluftare.Men man bör väl ha en mellan panna och laddomat högsta punkten och minst en på tanktopp. Hur låter Laddomaten är det rent ljud eller som en tvättmaskin?
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
Laddomaten låter bra.. Har en såndär Automatisk avluftare!
Ok, det kan va kolven som termostatpatronen sitter i. Den kärvade hade en liten grad vilket gjorde att den hängde sig ibland detta gjorde att termostatpatronen inte öppnade som den skulle.
Jag gjorde så här:Stäng de tre avstängningsventilerna till Laddomaten,Öppna locket ovan cirkpumpen och ta ut kolven känn samtidigt om den går lite trögt, gör den det så kan den hänga sig. Jag gradade av kolven lite samt tog lite smägelpapper så den löpte lätt. Ta inte för mycket!Detta funkade för mig hade liknande problem, kontaktade Termoventiler ang problemet men de sa att de inte hade haft detta problemet tidigare. konstigt eftersom jag lärde mig detta av en kompis som hade exakt samma problem med laddningen. MEN DU SKALL NOG INTE GÖRA DET NÄR LADDVATTNET ÄR CA 90 gr! Det kommer ca 0.4 liter vatten efter avstängning.
Jag gjorde så här:Stäng de tre avstängningsventilerna till Laddomaten,Öppna locket ovan cirkpumpen och ta ut kolven känn samtidigt om den går lite trögt, gör den det så kan den hänga sig. Jag gradade av kolven lite samt tog lite smägelpapper så den löpte lätt. Ta inte för mycket!Detta funkade för mig hade liknande problem, kontaktade Termoventiler ang problemet men de sa att de inte hade haft detta problemet tidigare. konstigt eftersom jag lärde mig detta av en kompis som hade exakt samma problem med laddningen. MEN DU SKALL NOG INTE GÖRA DET NÄR LADDVATTNET ÄR CA 90 gr! Det kommer ca 0.4 liter vatten efter avstängning.
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
Okej, de här får jag ta och testa!
Men imorgon när vattnet har svalnat, har en termostat som öppnar lite senare liggandes.
Kanske lika bra att byta den med..
Men imorgon när vattnet har svalnat, har en termostat som öppnar lite senare liggandes.
Kanske lika bra att byta den med..
Jag tror inte att det behöver vara fel på termostatpatronen utan kolven som den sitter fast i . Kolla sprängskiss på Laddomat 21. I början körde jag med den som öppnar under 78 tror 62 eller nåt det funkade också men satte i 78an eftersom Termoventiler rekommenderar den när man fått ut all luft. Lycka till!!
Hej! Jag har/hade samma problem med att pannan blir för varm och att fläkten stannar. 40kw panna, laddomat 21, en 750l samt en 1500l tank. Jag avluftade, bytte patron, bytte pump, rensade, luftade igen, fyllde vatten i systemet, tappade ur lite vatten ur systemet, luftade igen, hade kontakt med Thermoventiler för fler tips - ingen förbättring! Men så en dag började det "smälla" i påfyllningsledningen i samband med eldning. Jag fyllde på lite och avluftade för att liksom få fart på det som smällde (luft förmodligen) och sedan dess har inte pannan blivit för varm. Min senaste teori är att det har med småtaskig rördragning att göra.. dvs att det finns aningen för många vinklar och vrår där luft kan bli hängande...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur går det mathias har du mekat någe,antagligen ligger du i pannrummet o skruvar. Vore kul o höra dina slutsatser om laddning av ack.
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
har ej hunnit prova än. pannan var för varm imorses, och sen började jag jobba. men ska dyka ner i källaren direkt när jag kommer hem.
Ok jag följer ditt projekt, kan va spännande o se va du kommer fram till.
Kom och tänka på en sak om du kan sänka pumptermostaten om du har en sådan kan det funka min tillverkare säger 85 grader men 75-80 funkar bra. En annan sak är termostatpatronen jag hade 78 men kör nu med 72 tycker det funkar bättre. Det tar lite längre tid och tankarna når 80 grader sedan laddas allt igen från 80 -90 grader, på slutet vid 80 grader så står laddomaten helt öppen och ökar succesivt hela volymen kan va bra o veta ungefär hur mycket ved som behövs eftersom temperaturen bara ökar och ökar tills antingen trycket elle överhettningsskyddet löser ut.d^_^bsupremo skrev: