Matss skrev:
Ta ett kort på rördragningen så att jag kan säga LUUUUUFT :)
Lägger gärna ut ett kort för bedömning, vilka delar behövs för att kunna ge en diagnos?

Ja framförallt övre rör mellan panna o tank, men kort är billigt idag...

Hej!

Kul att tråden är aktiv igen. Har fortfarande problem när vi eldar med de torraste klabbarna, men om man tar lite fuktigare "uteved" och rejäl sådan så håller sig temperaturen på 84 grader i pannan. Som synes på bilden är rören dragna i taket och ner till tanken. Inte helt lyckat det inser jag men det finns en avluftningsventil på högsta punkten i laddomatkretsen iaf. Släpper nästan alltid ut lite luft som samlas där vid varje eldning. Laddomaten är placerad längst ner, och jag använder 78-graders termostaten. Expansionskärlet är också kopplat på mellan tank o panna på högsta punkten. Se bild nedan.

http://img194.imageshack.us/img194/9227/img0186hh.jpg

Redigerat:
Låter kanske hårt, men jag skulle nog sänka höjden från panna till acktank, samt sätta expansionskärl på kalla sidan, då håller det längre. www.termoventiler.se har ett mycket bra kopplingsschema, kolla på laddomat 21 tror jag. Ditt uppochnervända u kan vara en stor bidragagande orsak till luftficka vid höga temperaturer. Jag är ingen expert eller röris detta är bara vad jag tror, kanske någon av de andra tjommarna här på forumet som är mer kunniga kan uttala sig.

Automatiska avluftare brukar tyvär bara fungera första gången man fyller kallt vatten, sen brukar det vara kört.
Om möjligt ta bort avluftaren och dra ned ett rör till lämpligt ställe & sätt en kik på röret där som du luftar igenom.

Jo, jag funderar på att ändra rördragningen så jag slipper u-et. Får ev bli till sommaren. Fast jag har ändå svårt att tro att det är det som är hela problemet. Avluftningen är manuell och fungerar bra. Varje gång det har stannat så har jag luftat ur systemet just där och då borde det ju inte vara någon luft kvar heller eller?

Jag kan tänka mig två alternativa förklaringar även om de kanske inte är sannolika. En är att temp-givaren i pannan inte visar rätt. Ett tecken på detta är att när pannans temp är 90 grader så visar översta laddomatmätaren ca 82... Vet ju inte vilken som visar "rätt" eller om de mäter samma sak...

En annan är att det är något annat problem med cirkulationen. Har bytt pump på laddomaten men det hjälpte inte så mycket. Kan det vara något problem i pannan? Den rymmer ju 120l enl spec.

Jag hade samma avluftare som du, blev avrådd att ha automatiska. Fick gå och lufta där hela tiden blev riktigt omständigt tillslut.I höstas satte jag dit Rinkabys automatiska luftare artnr 2981 pris 67:- det fina med dom är att de sköter sig själva. Många är skeptiska till denna typ av avluftare men jag måste säga att de funkar kanon. Jag har fortfarande lite luft i systemet men det pyser till lite ibland när luften kommer dit.
En sak som jag såg när jag köpte dom var att det går att skruva isär dom och rengöra + att det sitter en slags inbyggd avstängning o-ring så man kan kanske ta bort utan kulventil innan avluftare.Nu va det så att jag hade redan köpt kulventiler som jag nu monterat innan avluftare så om det strular bara att stänga av och köpa nytt eller skruva isär och rengöra. Jag tror att det kan finnas mycket luft kvar i ditt system, det räcker inte att bara lufta när systemet stannat utan man måste lufta när vattnet cirkulerar också. Detta blir problem med dina avluftare eftersom de släpper både luft och vatten, och då får du ev fylla på nytt vatten och då kommer det in syrerikt vatten och så håller det på så fram och tillbaka.

stary skrev:
Jo, jag funderar på att ändra rördragningen så jag slipper u-et. Får ev bli till sommaren. Fast jag har ändå svårt att tro att det är det som är hela problemet. Avluftningen är manuell och fungerar bra. Varje gång det har stannat så har jag luftat ur systemet just där och då borde det ju inte vara någon luft kvar heller eller?

Jag kan tänka mig två alternativa förklaringar även om de kanske inte är sannolika. En är att temp-givaren i pannan inte visar rätt. Ett tecken på detta är att när pannans temp är 90 grader så visar översta laddomatmätaren ca 82... Vet ju inte vilken som visar "rätt" eller om de mäter samma sak...

En annan är att det är något annat problem med cirkulationen. Har bytt pump på laddomaten men det hjälpte inte så mycket. Kan det vara något problem i pannan? Den rymmer ju 120l enl spec.

Som sagt, det vanliga problemet luft i laddkretsen. Dra övre rör så att det lutar upp mot tanken och glöm dåliga nödlösningar som autoluftare

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.