Byggahus.se

Etanolkamin och effekt

1. A
    Medlem · Stockholms Län · 25 inlägg

AK444

Medlem
    Jag är skeptisk till etanolkaminer och dess verkliga nytta, men ändå nyfiken. Finns det någon som har sett effektsiffror på en etanolkamin?
    T.ex. ett elektriskt element har ju en klart uppgiven effekt, och man brukar kunna uppskatta dess förmåga att värma ett rum. Det finns väl en tumregel också har jag för mig, 100 Watt per kubikmeter luft till 20° C, om jag minns rätt? (Stämmer detta?)
    Men hur mycket värmer en etanolkamin? Att det kan vara olika stora eldstäder/brännare förstår jag, men vi bor i ett standardiserat land, så dom flesta är nog tämligen lika i storlek?

2. V
    Medlem · 169 inlägg

Valbobygge

Medlem
    Tumregeln för uppvärmning är 50-100 W per kvm beroende på hur väl isolerat huset är.

Etanolkaminer är mysfaktor. De är inte avsedda för uppvärmning av bostäder. Inomhusluften används till förbrännigen och avgaserna blir kvar i rummet. Risk att koloxidhalten blir för hög.

Sov aldrig i värmen från en etanolkamin!!!

Båtvärmare har skorsten av en anledning.

3. A

AK444

Medlem
    Jag fortsätter att vara skeptisk!

4. G
    Medlem · va götaland · 85 inlägg

guntorp

Medlem
    Vad är du skeptisk till?

Etanolkaminerna är inte till för uppvärming utan är en ren inredningspryl för den som vill myselda och inte vill eller kan installera skorsten och en riktig kamin. Därför är effekten tämligen ointressant och inte alltid angiven, jag har dock kollat på några modeller och de brukar ligga på mellan 1-3kw beroende antal brännare och brännarinställning.

Räknar man sedan på vad bränslet kostar (ca 50:-/litern) så är allt billigare ur uppvärmingssynpynkt, direktel eller olja eller vad du kan hitta på. Det är alltså en ren inredningspryl och därför kanske inte effekten anges alla gånger, det är inget för att värma upp huset med helt enkelt.

5. A

AK444

Medlem
    Jag är alltså skeptisk till att det skulle vara någon form av alternativvärme. Vi är på väg att flytta till ett hus som dessvärre inte har några alternativ till den redan befintliga pelletspannan. En "bekants bekant" påpekade att det "numera finns kaminer som inte behöver någon skorsten!" Det var därför jag funderade över effekten i etanolkaminerna.
    Om det blir elavbrott så blir det iskallt i huset (efter en tid).
    Jag har läst om kaminerna på nätet och även sett literpriset på bränslet. Eftersom jag hellre tankar etanol i min bil, så har jag informerat mig lite om kostnaderna för ren etanol. Importpriset innan det har kommit in i Sverige ligger i storleksordningen 1,70 kr/litern. När då någon säljer det sedan, visserligen på flaska, för 50 kr/litern, så väcker det lite frågor.
    Nu säger ni genast "sätt in en braskamin då". Det är så här att skorstensmuren är så placerad genom alla tre våningarna att det är antingen ett dörrhål eller en hallgång närmast muren. Det skulle bli väldigt konstiga passager om det stog en braskamin i vägen alldeles innanför dörren. I pelletspannan, Nibe City, som är en oljepanna från början, är det inte möjligt att elda lösved "manuellt" enligt tillverkaren. Enda möjligheten som jag ser det för dagen är att försöka tränga in en vattenmantlad (smal) kökspanna i tvättstugan. Där kommer man eventuellt till en lämplig pipa i skorstenen. Och i bästa fall kommer man förbi utan att stöta i kaminen/kökspannan. Huset har vanliga vattenelement.
    Kom gärna med andra förslag på alternativvärme som inte kräver el för driften.

6. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    Värmeljus... ;)
    Break-even är ~39kr/100st jämfört med el-värme (om jag minns business caset rätt). :rolleyes:

7. G

guntorp

Medlem
    Nibe city är väl från början en oljepanna så vedeldning är nog inte möjligt i den. Ser att du bor i Stockholms län, borde innebära att eventuella elavbrott sällan blir längre än några timmar?
    Skaffa ett bensin/diesledrivet elaggregat som du kör brännare och cirkpump på, räcker förmodligen till frys eller nåt annat extra också. dessa kostar inte många tusen och du kommer säkert inte behöva köra mer än max nån gång per år. Se till att motionera det bara så du vet att det funkar när det gäller!

Eller skaffa en etanolkamin och knö ihop familjen i ett rum tills elen är tillbaks;)

8. A

AK444

Medlem
    Tack för era råd. Huset ligger inte i Stockholms län, utan i södra Sverige. I en trakt som drabbades väldigt hårt av stormarna Gudrun och Per med strömlöst under flera dygn båda gångerna.

Levande ljus undviker vi i det längsta. Vi har sett att det inte är det säkraste. Två gånger har vi varit med om att en glasskål/ljusstake avsedd för värmeljus exploderade. (Dock inte samma glasskål båda gångerna).

9. btg308
    Medlem · Stockholm · 205 inlägg

btg308

Medlem
    Det är inte raketforskning att flytta en dörröppning... Annars håller jag med om elverksrådet.

10. G

guntorp

Medlem
    Är det risk att bli av med strömmen flera dagar är det ju inte bara värmen att tänka, frys,kyl, vatten etc..känns som du behöver ett elverk för mer än bara värme.
    Skaffa ett riktigt trefaselverk så kan du köra alla basfunktioner på det, det är dessutom riktigt bra om man ska göra jobb där det inte finns ström. Brorsan köpte ett efter Gudrun och det har vi haft mycket nytta av!

11. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Vill minnas att IKEA tar 27 spänn för 100 st och att det var NyTeknik som hade som fråga om man kan ersätta värmepannan med ljus. Ett ljus alstrar ca 100 W i värme. 67,5 öre kWh är nog svårt att slå om man ska räkna in distributionsavgifter, elcerftificat och allt annat som raddas upp på elräkningen. :)

12. A

AK444

Medlem
    Jag har funderat lite på både motordriven generator och nödström i form av batteri och växelriktare. Det senare kan landa på 5 - 7 000 kr med styrelektronik. Frågan är ju bara hur länge det orkar driva. Man kan väl förenklat säga att man får räkna batteripriser i Amperetimmar.

13. A
    Medlem · Stockholms län · 8 522 inlägg

Avemo

Medlem
    Om det skall bli en rättvis jämförelse måste man väl även räkna med kostnaden för att transportera hem ljusen från IKEA samt tändstickor. Sedan är jag skeptisk till om alla ljus lämnar lika stor effekt. Värmeljusen har ju en mycket mindre låga än ordinära långa ljus.

Erik

14. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    Sen levererade ett värmeljus bara 60 W väl?

Mvh// Janne

15. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Nu såg jag det mer som en kul grej och inte som en seriös ersättning till direktverkande el. Men ska man vara petig och ta upp kostnader för tändstickor och transporter så kontrar jag med kostnaden för elradiatorer, frakter av dessa, installationskostnader plus all tandagnissel som går åt för att hitta en vettig elektriker, alternativt tandagnisslan för att sitta på Byggahus och gråta ut. ;)

Sedan räcker en ask tänsdtickor i minst två säsonger eftersom man tänder alla ljus runtomkring från ett närliggande ljus. Och till IKEA åker man med en gång per vinter och fyller hela bilen och eventuellt släp. :D

Själv har vi dock fortfarande direktverkande el i stugan, men tänker komplettera med braskamin när möjlighet ges. Värmeljus har vi mest för att det är mysigt. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.