Pratade med sotaren om att gå en sotarkurs och få ett bevis på att man får sota själv, är det någon som gjort detta ? Håller just nu på att kolla sådana kurser i Stockholm, det verkar inte finnas ett överflöd direkt, tidigast va i mitten av feb.:@
Apropå tjära i vedpannans brännkammare så sa sotaren att man kunde spraya på diesel innan man satte fyr i pannan ??:O detta bränner tydligen bort all sot o tjära, blir skinande rent? norrlänningarna gör tydligen så enl. honom.d^_^b

Potatisskal har jag hört :rolleyes: Annars ska det visst finnas något medel man köper som gör att allt släpper.

Har inte testat något alls jag, Diesel lät dock hemtrevligt!

Har du tjära i brännkammaren är något totalt fel, men du menar kanske vedutrymmet? Där gör den ingen skada utan kan lämnas med gott samvete.

Jag var kanske inte riktigt tydlig med va jag menade, Vedutrymmet ska det va...

Ang sota själv.här nere räckte det med att skicka ett papper fram o tillbaks så va det bara att köra igång o sota själv.Det blir dock brandskyddskontroll varannat år(filma skorsten).Tror det va Räddningsverket man skickade in till.Kolla med ditt kommun kontor.

knekten skrev:
Ang sota själv.här nere räckte det med att skicka ett papper fram o tillbaks så va det bara att köra igång o sota själv.Det blir dock brandskyddskontroll varannat år(filma skorsten).Tror det va Räddningsverket man skickade in till.Kolla med ditt kommun kontor.
Ringde kommunen och de sa: Vi har inga kurser och har inget med sotning att göra ring sotaren. Med andra ord kommunen vet nada, väntar på svar från Södertörns brandförsvar.

Konstigt? Verkar skilja imellan kommunerna.. Sotarn kanske vill ha dig kvar som "kund"......

Japp nu va det klart,anmäldemig till en kurs en bit utanför stan 3 lektionstimmar 500 spänn. Sen skickar man intyg och ber om dispens hos Räddningsverket.

Du får nog ge kommunen bakläxa på deras svar, jag har snott lite text från räddningstjänsen i min kommun:
"Kommunen ansvarar för att rengöring (sotning) och brandskyddskontroll sker av fasta förbränningsanordningar och därtill hörande rökkanaler enligt lag (SFS 2003:778) om skydd mot olyckor kapitel 3 §4. Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotningen på den egna fastigheten."

Det är nog räddningstjänsten i din kommun du ska vända dig till. Räddnigverket finns inte längre, det heter "Myndigheten för samhällsskydd och beredskap" nu för tiden. Kort och bra namn! :D Jag sotar själv och det var räddningstjänsten som fick pappren.

Kommunen kan antingen låta räddningstjänsten sköta dispenserna eller delegera det till skorstensfejarmästaren (det företag som gör brandskyddskontrollen, oftast inte samma som sotaren som bara rengör).

Jag hjälpte en man som bara eldat gran+tall i pannan det rann tjära den var seg som kola.
Lösning var en full laddning torr björkved och brassa på all tjära försvann bara lite lätt ljus sot kvar som avlägsnades med enkel sotning så eldar man med tjärved räcker det att släng i en björkpinne vid varje laddning då slipper man tjära.

rliljestam skrev:
Jag hjälpte en man som bara eldat gran+tall i pannan det rann tjära den var seg som kola.
Lösning var en full laddning torr björkved och brassa på all tjära försvann bara lite lätt ljus sot kvar som avlägsnades med enkel sotning så eldar man med tjärved räcker det att släng i en björkpinne vid varje laddning då slipper man tjära.
Har 6 kubik björk ska bara elda virkesspillet först sen testa det som du säger och bara köra björk när det blir riktigt kallt i jan-feb.:rolleyes:

Hur djävla dyrt är det egentligen;) att låta sotaren sköta sotningen av en vedpanneanläggning ???

Det är inte dyrt att låta sotarn sota..Bara skönt slippa sen så ofta..

För 300 spänn kan fånarna få löpa upp på taket så jag slipper säger jag! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.