Hej.
Har en Säätötuli stokerbrännare som jag eldar med sågspån i.
Nu är det så att spån är väldigt dåligt på att "rinna" så det vill gärna fastna på kanterna och bara bli ett hål i mitten. Det sitter en tallrik i botten som roterer ihop med skruven som drar in bränslet i pannan. Samt på den tallriken en T blandare. Ser ut som ett vanligt T. Dock så är det som 2 T varav den nedre är precis så att den kan snurra runt i burken och den andra bra mycket kortare. Hålet som blir ner i bränslet ser ut att vara som den mindre blandaren. Jag borde ju kunna byta plats på dem för att få bättre funktion, men samtidigt undrar jag om någon vet om man kan behandla insidan av burken med något så att det glider bättre. Den är målad för tillfället. Pappas hemmasnickrade bränslebehållare är rund ist för min fyrkantiga samt att den blir lite lite bredare nertill just för att bränslet ska "rinna" ner. Har klurat och klurat men kan inte komma på någon riktigt vettig lösning.

Nån sorts skakanordning som går med jämna mellanrum kan ju vara nåt.

_ap_
Tyvärr kommer det hela tiden vara så här, du får ett problem som du löser och nästan direkt dyker
ett nytt upp.

Men någon typ av fjäder, likt en riktig omrörare kanske skulle vara nått?
I vilket fall som helst kommer det tyärr att låta illa.

ta en bit wire som du svetsar fast eller fäster med två wirelås i omröraren, så att denna wirestump skrapar i väggarna. En lagom styv wirestump.

vet en veto talkkari som dom gjort detta på och det fungerar klockrent (samma uppbyggnad)

Har ännu inte gjort något åt problemet men har som lite funderingar ändå..
Funderar på att göra förrådet större ifall man åker bort en dag eller 2. Som det är nu räcker behållaren på 420liter strax över ett dygn då så pass mycket "fastnar" på kanterna.
Är det vettigast att göra den högre eller göra den större i omkrets? För gör jag den större i omkrets så kan jag ju göra så att den e lite bredare nertill än upptill..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.