Är väl ganska vanligt att keramiken spricker speciellt om den är i stora stycken
så länge den håller ihop går att använda är det bara att elda på
ETA t.ex har sin keramik i flera delar så att den kan röra sig minskar risken för sprickor
finns en bild nertill http://www.evergreenenergy.ie/SH_20_60.html
så länge den håller ihop går att använda är det bara att elda på
ETA t.ex har sin keramik i flera delar så att den kan röra sig minskar risken för sprickor
finns en bild nertill http://www.evergreenenergy.ie/SH_20_60.html
ja, det funkar att elda. Låt askan ligga och fylla sprickan om det går. Se till att det inte gapar för mycket. Att keramikskålar spricker är en ganska normal utmattning av material som utsätts för mycket höga och varierande temperaturer. Det är en tjock klump och kan ha små skador redan som nytt som förkortar livet.
Vi har en annan panna med annorlunda keramik som vi i början tog ut vid varje sotning men det har vi slutat med för det brukar hålla längre om man inte rör för mycket vid det eller skrapar för rent
.
gaia
Vi har en annan panna med annorlunda keramik som vi i början tog ut vid varje sotning men det har vi slutat med för det brukar hålla längre om man inte rör för mycket vid det eller skrapar för rent
gaia
okidoki, har mailat Baxi så vi får se om jag kan lyckas få en ny på garanti. Tycker jag har vart försiktig vid sotning och så men kan förstå att den utsätts för rätt stor påfrestning. Eldar rätt mycket björk och pannan verkar för det mesta gå på rätt hög effekt. Eldar just nu och tempen stiger lika fort i tankarna som vanligt. 
Klicka här för att svara
