v-g skrev:
Åtminstone mitt hus drar säkert 50kW i stöten när man har tappat lite temp och vill "hinna ikapp" dvs hela pannans kapacitet går rätt ut i värmesystemet och va synd om man då har lite som skjuter på Med andra ord: fet panna snabbt varmt liten panna inte så snabbt varmt comprende?
Gammal tråd iof

Men om radiatorerna ger 50 kW så är dom duktigt dimensionerade motsvarande golvvärme, Mitt radiatorsystem är iof hög temp/dimensionerat för DT50 o ger då 10,1 kW till 215 m2 villa så det hade behövts jä'vulska radiatorer för att ge 50 kW,,
Om jag haft mina radiatorer + golvvärme i hela huset hade det bara klarat ge 26 kW

dubbel post

2:an:Du har helt rätt de är väldigt "bra" dimensionerade. i Vintras med uppemot -30°C så var max framledning strax över 40°C (när den låg stabilt och inte höjdes eller sänktes). Det är nog en av de detaljer jag är mest nöjd med i kåken.

Jag har i tillägg till detta golvvärme i övre och nedre badrummen (på konstanttemp) men dessa är bara på c:a 8m² och varje plan är c:a 90m² så just dessa äter nog inte så mycket tror jag.

Stamrören i källaren är 1½" så de kan ta undan en del ;)

Trevligt med ordentligt dimensionerat, Skulle oxå viljat ha de men de blir det då jag får gjort golvvärmen i både källare o bottenvåningen samt ha kvar radiatorerna.. Har aldrig tänkt mer än 30° framledning :)

Någon som har en Ladan panna och kan rekomendera den? Åsikter om den?

Ingen som köpt denna panna?

Hej!
Har installerat en Ladan 60kw panna och den fungerar klockrent hos oss...har tittat på alla möjliga pannor som erbjuds under mer än ett år innan jag bestämde mig
Ladan har stora vedmagasin och är mycket billig i jämförelse med Baxi, Calmar, Nibe, Effecta, Atmos mm. så jag tänkta att man kan ju alltid pröva...ångrar mig inte en sekund:)

Majgårdarna
Hur mycket säljer du dom för? Förlåt vad gav du för en 60kw?

Säljer inga pannor, men råkar vara en väldigt nöjd kund, bra tips föresten, kanske ska börja med pannförsäljning som hobby...själv köpte jag den på nätet hos Dekoma, gav 34 500 kronor i somras, har haft ett par pannor tidigare i mitt liv, jobbar som brandman och är ute på en hel del soteldar och ser vad folk har för anläggningar...
Finns flera liknande pannor, MAGA från Tjeckien, Orlan från Polen, Solarbayer från Tyskland är några som i princip är helt identiska med Ladan, har kollat runt nått år innan jag bestämde mig och läst att Ladanpannan är orginalet till alla underförbränningspannor och tillverkades tidigare i forna Tjeckoslovakien...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.