anjn skrev:
Hmm, fått ett första pris på en 3 m3 tank 41 000 kr med beredare och en slinga. plus frakt. med frakt och el-patron ca 45-48000 skulle jag tro. Är ju inte utan att man blir sugen på att plocka fram svettsen och göra ett försök.:@
Låter dyrt, har för mig att en på 750 L kostade runt 8 - 10 000 med varmvattenslinga och slinga för solpanel och elpatronsuttag.
Borde varken gå åt 4 gånger så mycket material eller 4 gånger så mycket tid för en tank på 3 kubik

Jag köpte en 4 m3 med dubbla slingor i för 33.000 på husqvarna tanksvets.. Den är dock gjort för 1 bar, dvs inte för slutet system.. Ska du ha en för 1.5bar blir det bra mycket dyrare..

Ja, ska helt klart ta in fler priser, annars provar jag att bygga en själv, fyller den med vatten och lägger på 1.5- 2 bar under några dagar och ser vad som händer. Tycker inte att en tank ska behöva kosta mer än en ny panna? ska bygga om till öppen expansion så drifttrycket bör hamna på ca 0.7 bar.

ichgary är det länge sedan du betalade dom pengarna för din tank? eller är det ett pris som är någorlunda aktuellt?

Redigerat:
cirka 7 månader sedan jag köpte den...

Tänk på att en vattenpelare på 15Meter mot en yta på 4m2 skapar ett tryck på cirka 60ton(om jag räknat rätt).
Så jag rekommenderar dig att undvika en provtryckning med 1.5bar utan stagning..

Blir det så att jag vågar mig på ett hemmabygge kommer jag inte att snåla med stagningen, hade i sådana fall tänkt mig dubbla rader av plattjärn invändigt horisontalt över hörnen samt stående plattjärn efter alla sidor med ca 10-15 cm mellanrum samt svetsa 12 mm rundstång mellan dessa med ungefär samma avstånd, ungefär det samma mellan botten och locket på tanken med den skillnaden att på locket måste nog rundstången gå i genom plåten och svetsas från utsidan, och ev svetsa plattjärn på högkant utanpå locket med 90 graders vinkel en bit ner efter sidorna. Men detta är ett alternativ som jag ska överväga noga och räkna på materialkostnad m.m. samt den inte helt försummbara risken att det blir pannkaka av det hela:D men kostade din tank på 4m3 33000 med slingor och allt tror jag inte det blir ett hemmabygge om jag kan komma under 30 000 för min tank.

Tackar för tippset! ska ringa husqvarna tanksvets och höra vad jag skulle få ge för en 3 kubiks tank

Men varför skulle inte 6st 500 liters fungera? Jag har 2st 500 liters varav 1 med varmvattenslinga och solvärmeslinga samt 2st 750 liters dvs 2,5kbm acktank volym. Jag har byggt ihop det med 35mm CU-rör i botten och toppen samt ventiler till varje tank så jag är helt fri att välja vilken volym jag vill värma. Detta kan vara väldigt praktiskt frmför allt på sommaren för antingen man ska elda med ved eller låta solpanelerna få värma tank -en -arna. Det går ju även att bygga upp systemet med färre antal 500-liters tankar och komplettera vartefter ekonomi och tid finns, sådana tankar tycker jag mig se begagnade också allt som oftast. Ett tips är att se till att ha ganska grova rör som binder samman tankarna.

Mitt tips gör separat byggnad i anslutning till huset eller på tomten spara källaren. Ta till ordentligt varför inte 5-6 kubiks tank och bygg huset kring den passa även på att ta till ytan så du får in ett rejält lass med ved stor dörr så det blir lätt att få in ved i framtiden. varför hålla på o joxa i källaren när det ändå är för trångt.

Jo det har ju varit smidigt att ha ett fristående pannrum, men jag har inte direkt trångt i pannrummet som det är i dag utan bara lite dålig takhöjd. sedan så är det ett gammalt hus där ventilationen bygger på att det eldas för att få murstocken varm, hade det inte varit pga. risken för fukt och mögel i krypgrund och vind så hade bergvärme kombinerat med att ha kvar befintlig panna varit ett frestande alternativ.

(Andersson) ja varför skulle inte 6 st 500 liter fungera? har inte helt släppt det alternativet men det beror lite på vad man kan hitta på begagnat marknaden, jag köper inte 6 st nya 500 liters tankar då det går på samma pengar som två 1500 liters måttbeställda tankar(31 000 plus frakt) och en tank på 3000 liter blir faktiskt billigaste alternativet(26 000 plus frakt). men kommer jag över billiga tankar i närområdet som går in i pannrummet har jag absolut kvar det som ett alternativ.

Hej igen!
tänkte att jag skulle fortsätta mina pannrumsfunderingar i denna tråd med lite frågor angående val av panna m.m. Ackvolymen tror jag vi kan lämna då jag bestämt att det blir 3000liter troligtvis en eller två måttbeställda tankar. Har material för att bygga ett rostfritt expansionskärl men volymen skulle i sådana fall bli 165 liter med det material jag har, kommer det att räcka till 3m3 tank plus systemvolymen?

Sedan har jag förstått att många gillar baxi här på forumet men dom ligger högt i pris! Har sneglat en hel del på atmos pannor och en gse eller en gsx verkar ju på pappret inte vara en dålig panna? Vad ska jag sikta på för storlek på panna till 3 m3 acktank? 40-50 kw vore det lagom, eller är det i överkant? kollade på kotly och där var ju priserna lockande på atmos pannor. en panna jag tittat på är denna http://kotly.com/product_info.php?manufacturers_id=16&products_id=2716 men då infinner sig en del funderingar, hur mycket utrymme behöver jag ovanför pannan, med tanke på installation och skötsel, sotning av tuber m.m har som tidigare nämts endast 1820mm takhöjd att tillgå. Har också funderat på om jag har skorstenskapacitet till en sådan pjäs, har en murad skorsten med inte allt för stor area. om det kan vara till någon vägledning så har jag i nuvarande system en dragbegränsare tigex 25 som jag ställt på 25Pa vid vedeldning och som är fullt öppen då det är full fart i pannan ca 250 grader efter dragbegränsaren men som är helt stängd då det brunnit ner till en glödbädd ca 100 grader i rökgas temp. Någon som utifrån detta kan ge sig på en gissning hur stor panna skorstenen klarar? Nu är jag på inget vis låst vid atmos utan har någon tipps på andra pannor som är lagom till 3 m3 och är moderna i sin konstruktion så är alla tipps välkomna!

Uten at jeg vet hvordan det vil funke ennå da anlegget ikke monteres opp før sommeren, kan jeg si at jeg valgte en panna med spaksotning da sotning ofte vil bli utsatt i det lengste dersom jeg kjenner meg selv rett. Med spaksotning trenger sotning av pannan bare gjøres hver 3. måned mot hver 3. uke ellers i følge bruksanvisningen.
Da har du noen å velge i så vidt jeg vet: Fröling og ETA (dyre), Effecta (ganske dyr men har lamda) og Orlan (billig men har trykkende fläkt).
Valgte selv Effecta 60. Denne har kanskje ikke like god virkningsgrad (89-91%) som eks. Baxi (91 % i test hos SP), men antar at når man holder pannan renere med spaksotning samt har lambdastyring så vil effektiviteten over tid være best med Effectaen.
Effecta Lambda 60 tror jeg trenger skorsteinsareal tilsvarende Ø180 mm røykkanal, Effecta Lambda 35 noe mindre.

jag undrar hur man handlar från kotly?
men, ju mingra panna du har,desto längre tid får du elda. 3 m3 tar en del bränsle att på temp. på
och om du harstörre panna får du in mer ved. enkelt.
Fabrikat? det finns många bra pannor.välj själv.

Ja, spaksotning vore ju inte dumt, men det kostar ju en slant, ska försöka att lite kort sammanfatta vad jag behöver veta.

1. räcker 165 liter öppen expansion till 3000lit acktank?

2. vad motsvarar 180 resp.150 diameter i fyrkantig murad skorsten? och hur mycket förlåter ett bra drag i skorstenen något mindre area? samt om jag med hjälp av dragbegränsaren kan räkna ut på ett ungefär vilket drag jag har i skorstenen? skorstenen får jag leva med så jag måste köpa en panna som fungerar med denna. t.ex. atmos dc 50 gsx kräver 25Pa och det har jag troligtvis, men kan det trots det bli för trångt pga. förliten area?
3. samt gärna erfarenheter från er som har panna i 35-50 kw klassen hur mycket utrymme som behövs i höjdled för att utföra underhåll och sotning?

Bosse Vent-Doktorn skrev:
jag undrar hur man handlar från kotly?
Det står ju rätt bra på deras sida hur ett köp går till, så det tror jag inte är några större problem, Men något jag själv funderat över är om pannan är anpassad till det svenska elnätet dvs. 230v 50Hz dom levererar ju till många länder som har lite olika standard i sitt elnät. Någon som vet?

Ta ett 200l kärl så är du på rätt sida...Finns en smed i Dalarna som tillverkar kärl,nästan halva pris.Sök på blocket.se.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.