Hur länge skall keramiken hålla?
Detta är 4:e säsongen och nu såg jag att flammskålen har spruckit och att man kanske måste byta ut den.

Är det lönt att byta bara flammskålen eller tar man allt på en gång?

Det skiljer ganska mycket på priset men frågan är hur länge håller resten?

Jag funderar allvarligt på att göra ett par formar och börja tillverka dessa satser i ett bättre material.

Jag har arbetat med eldfast material innan och vet att det finns mycket bätter grejor att tillgå.

Är det någon som vet hur bred spalten mellna stenarna får bli?

Flamskålen är armerad och behöver inte bytas ut för att den är sprucken! Spalten vet jag inget om. Min solo innova sliter skålen på längden

Den är nog inte armerad genom den del som har spruckit på min panna, ca 1/3 del är helt lös från resten.
Den står fortfarande på sin plats men jag märkte det när jag skulle aska ur och höll på att få den delen med mig ut ur pannan

Oj då är det läge att byta! Spännande med egen gjutning! Du gör väl en visa-och-berätta tråd när du börjar hoppas jag

Jag paratade med dom på baxi och dom menade att man inte behövde byta skål förrens halva skålen var borta.

Det som slits mest är ju skålen och spalten där sekundärmunstycket sitter och på pannor nyare än -07 så finns den som lös reservdel.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.