hej, funderade på vedförugn,Kenjonugnen, 40 kw 50cm ved.

har i dag en Albin special med underförbränning och 1000 liter tank.

huset är isolerat med tapeter:), byggt 1957, ca 115kvm+hel källareca70kvm

har planer på att byta panna till något mer effektivt men läste om Kenjonugnen
och funderade om man kan konkurera med en bättre vedpanna och i så fall
kan man elda med vedförugn mot mina tankar?

det ska sägas att för ett pannbyte har jag 35000 att handla för så hade tänkt
en bättre begagnad i så fall!?

är lite rådvill behöver lite hjälp på traven tror jag, hoppas det finns nån som kan
hjälpa:)

Ja, det är bäst att elda ved mot tank oavsett om värmen kommer från en panna eller en förugn :).
Det obekväma med en förugn är sotning av pannan om du måste komma åt luckan där förugnen är inkopplat. Vi fick rulla bort förugnen ( som hade små hjul som fastnade i klinkerfogar) för att kunna sota ordentligt i vår CTC-kombi och det var inget roligt jobb.
Vet ej hur din Albin ser ut men oftast är förugnen i vägen för sotning och då blir sotningen lidande och verkningsgraden sjunker ju längre mellan sotningar oekonomisk!.
Det du vinner med en förugn är en stor vedmagasin och du behöver inte ladda pannan så ofta. Men det kan vara att det blir för mycket värme som förugnen skickar till pannan och pannan hinner inte leverera värmen till vatten och det mesta hamnar i skorstenen. Till 40kW förugn ska det vara en något likvärdig panna typ 30kW. Dvs pannans värmeöverföringsyta ska passa till det mängd värme som förugnen producerar annars måste du strypa elden och det sotar som fn. 1000L akumulator blir ju fylld på kort tid och vad man ska göra med resten en lagom kylig höstdag? Då blir du tvungen att ladda i mindre ved och oftare och det blir ungefär som du har det idag. Eller strypa förbränningen och det blir mycket sot av det ...... det är en balansgång . En stor förugn och 15kW panna var ingen bra kombination för oss - oekonomisk pyreldning!.
Nästa sak är skorstensdrag - det ska vara bra drag för att tända en förugn. Man kan ha en fläkt på skorstenen som underlättar men som sotar ihjäl sej på ca 2 -3 säsonger om man ha otur som vi ( hade inga tankar och fick strypa förugnen som sotade fläkten).
Satsar du på att tillverka mer värme så måste du fundera på att lagra den också = större tank? Annars kan det faktiskt sluta med större vedföbrukning om du måste pyrelda för att inte koka pannan.
Hur många timmar klarar du dej på din tank idag? Hur ofta måste du fylla din Albin för att värme hus och ladda 1000l tank?
Vad är du ute efter i första hand - minska vedförbrukning eller minska antal besök i pannrummet? Om det är vedförbrukningen du tänker på så enklast är att isolera huset bättre. Om din Albin kan värma huset och ladda tanken en vinterdag så jobbar den bra ekonomisk och effektivt, gissar jag. Du kommer inte att spara mycket ved med en annan panna. Vill du ha längre pauser mellan eldningar så kanske en större tank skulle fixa det ... om Albin har kapacitet att producera mera.
gaia

Albin pannan är, glömde skriva det, från 1975, och har en kapacitet på 18-24kw, den har slinga enligt rörmokaren som var här.

Vi hyr huset i dag och stortrivs annars, men har eldat i 2 vintrar nu och känner att vi vill göra något mer än att elda när kvicksilvret kryper under 0 graders strecket!

värmesystemet i dag ser ut som följer:
albinpanna special 1975 med underförbränning
1000 l acktankar (2*500) ub
laddomat 4030 (utan termisk ventil enligt rörmokarn så skiktningen i tankarna är väl ej optimal)
vvb på 385liter som används den varmare halvan av året
tryckkärl på vinden 50 liter(för litet enligt rörmokarn) logiskt om man räknar 5% av totalmängd vatten

dessa brister är förklarade för hyresvärden och fick då 35000 att göra nåt åt problemen.

rörmokaren som var här gjorde en bedömning och vi räknade på en ny panna (Baxi 30 plus) och lite rördragning
+ att vi skulle använda 385 liters beredaren som en extern beredare i systemet+ en termisk ventil till laddomaten
och ett nytt kärl på 100 liter, då skulle jag själv ta bort den gamla pannan och ställa dit den nya och mura in det
nya rökröret i kanalen. Detta skulle göra jobbet mycket smidigare för honom och jag skulle spara många tusenlappar!

Fick offert på det hela och det blev 55000 kr innan rot :(

har sökt på begagnatmarknaden och funnit 2 kanske ok objekt en calmar 33 från 99 med 2 tankar en med
beredare och elpatron

och en albin,Värmebaronen 35 kw från 97 med 2 tankar också den med beredare och patron

läste då om Kenjonugnen och ja där är ja nu i min rådvillhet!

i dag eldar vi 2 gånger a 4 tim för att få upp tankar och system i 80-85 grader vid minus 10 då har vi 22 gr inne
en meter in från yttervägg, vid 20-30 minus ligger det på 18-20 grader inne vid lika eldning

Kravet är snustorr ved annars händer det inte så mycket!

ja förstår att det skulle kunna optimeras det vi har i dag men pannan är ju på övertid så det skulle ju va
bättre med en nyare.

tack för ert intresse över detta dilemma hoppas på hjälp från detta toppenforum!

skulle välja en begagnad panna före förugn. Minst 2000L tank. Vänta till våren. Det brukar dyka upp nyare pannor efter vintern. En svetsad panna som är över 10 år gammal är en tveksam köp, tycker jag.
gaia

okej tack för svaren ska ligga på vid blocket en tid framöver:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.