Har en v33 som har bakpuffat några gångar .Har då fått rök ut genom premier hållen
Är det någon som har tips som motverkar dessa puffa, har en panna från år 2000 har då inga vippspjäll i premier luft hållen vilket nyare pannaor har

En dragbegränsare är ett måste när det blir så. Man gamla panna skjöt hemska saluter innan jag fick tag i en sån. Jag köpte från www.transtemper.se och fick bra hjälp där.

Hej har du nysotat pannan? i så fall kolla att det inte är igensatt nån av kanalerna annars är ett hett tips att att inte andvända för fin ved. jag hade jätteproblem att den puffade (ganska otäkt) men med grövre ved slutade det helt och hållet

Calmar har lätt för att bakpuffa, tog ett par brasor innan jag fick ordning på min.
Gör en rejäl tändbrasa, se till att det finns en ordentlig glödbädd innan du lägger på fullt.
Öppna inte luckan i onödan.
Använd inte för finkluven och "för torr" ved.

Om man har finkluven eller "för torr" ved gäller det att - så snart brasan "tagit sig" (rökgastemp 130-140°) - successivt strypa primärspjället från ett startläge på 3-4 till någonstans mellan 0,5 och 1, beroende på hur lättantändlig veden är. Samtidigt öppnas sekundärspjället från ca 1 till någonstans i området 2,5 - 3,5. En tumregel kan vara att justera sekundärspjället så att lågorna nätt och jämt slickar sig runt den främre kanten på keramiken. När förgasningsfasen efter halvannan timme går över i förbränning av de resterande träkolen (av veden återstår nu bara glöd), kan man öka primärsluften till 3-4 och minska sekundären till 1-1,5.

I bästa fall kan man på detta sätt undvika "övertändning", dvs. att hela vedinlägget efter ett tag bidrar till förgasningen. I annat fall riskerar man att det bildas mer gas än vad som hinner förbrännas via "munstycket" i keramiken, vilket leder till explosioner i vedutrymmet med bakpuffar som följd. Den inställning som rekommenderas av Trebema i skötselanvisningen för pannan, primär ca 4,0 och sekundär ca 1,5-2,0, fungerar möjligen för lagom torr grovkluven björkved, men definitivt inte för finkluven ved från torrgran.

PS. Jag har också prövat med dragbegränsare men det gjorde varken till eller från. Den effektiva rökgasfläkten i kombination med strypningen av spjällen gör att variationer i "skorstenssuget" inte nämnvärt påverkar förbränningen i pannan.

Redigerat:
Dragbegränsare kanske gör mer nytta på en panna med tryckande fläkt som jag hade. En dålig sådan dessutom :D

Pannan har nog inga nysotade problem andledningen är nog bla väldigt torr och klen ved
har rökgas temp på 220 - 275 bakpuffarna kommer ca 1 timme efter att man börjat elda

För mycket primärluft och bra drag=puffar

BiFuel skrev:
Dragbegränsare kanske gör mer nytta på en panna med tryckande fläkt som jag hade. En dålig sådan dessutom :D
Aldrig fel med dragbegränsare ;)

Fick problem med min med. Felet den gången var att det hade bildats tjära, kol?? runt ringen där spjället för rökevakueringen ska täta. Vilket medförde att det inte blev tätt. Och att pannan då drog tjuvluft den vägen, med följd att veden övertände med puffar som följd. Brukar skrapa rent typ var tredje gång jag sotar pannan. Har knappt 1 på primären, samt 2-2,5 sekundären. Har inte några större problem med puffar numera:)

pr95 skrev:
För mycket primärluft och bra drag=puffar
Primärluften långt ner i vedmagasinet, finfördelad nära glödbäden = Inga gengaspuffar, inte ens med snustorr barrved.. :P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.