1 492 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
huva till skorsten uterum.
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Håller på att bygga en skorsten (plåt) till mitt uterum där jag ska ha en kamin. Eftersom jag bygger den själv har jag möjlighet att utforma huvan till skorstenen hur jag vill.
Nu till frågan, eftersom jag har ett uterum som är byggt från långsidan av huset så kommer skorstenens mynning att komma under husets högsta punkt (nocken). Därför undrar jag om huven kanske bara skulle vara "öppen" på 2 sidor av fyra. Dvs de två sidorna som är riktade bort från hus och uterum.
Frågan blir då vad det kommer att ha för någon påverkan på draget?
Nu till frågan, eftersom jag har ett uterum som är byggt från långsidan av huset så kommer skorstenens mynning att komma under husets högsta punkt (nocken). Därför undrar jag om huven kanske bara skulle vara "öppen" på 2 sidor av fyra. Dvs de två sidorna som är riktade bort från hus och uterum.
Frågan blir då vad det kommer att ha för någon påverkan på draget?
Funkar bra när det blåser från den täckta sidan, men risk att det blåser ner i skorstenen om det blåser rakt mot öppningen. Huvar brukar antingen vara symmetriska så man inte riskerar att det trycks ner luft i skorsten, eller vrida sig efter vinden så man får ejektorverkan.
Medlem
· Kronobergs län
· 67 inlägg
Ok, det låter ganska självklart när du förklarar det. Kommer nog bygga så att det är öppet åt alla håll.
Klicka här för att svara