Hej på er, har haft pronlem sedan jag startade upp pelletskaminen denna säsång med att det bran och när thermostaten slog ifrån och kaminen skulle underhålselda bara det bran bakåt och bakvärmevakten löste ut, efter som den har funkat i 5 år utan problem så drog jag slutsatsen att det var något i elektroniken som ballat ur. När man kollade på återförsäljarens sida så hänvisa dom bara till återförsäljarna där jag köpte den har dom slutat att sälja den på grund av att dom inte kände att dom kunde hålla den service som skulle behövas. ( dom har ändå ringt och pratat med ecotek och dom skulle ringa tillbaks vilket alldrig hände).
Men så hittade jag dena tråden som i forumet som hjälpte mig.

Insåg att det kunde ha med drag i matningsröret med pelletsen.

Jag öppnade glasrutespjället helt samt det lilla runda ovan askningsluckan helt och satte rökspjället på ca 15% öppet.

Glas och sjället hadde ståt helt stängt och rökspjället på 100% öppet.

Och vips så har kaminen börjat funka som den ska igen d^_^b

När jag nu tänker efter så har det varit dessa inställninga jag haft innan men på något vis hadde jag ändrat det sedan i våras och när jag startade upp funkade inte kamin ricktigt och drog slutsattsen att elektroniken tröttnat när den varit avstängd över sommarn

Hoppas detta tips får er andra att kaminen går ricktigt igen nu.

Mvh magnus

Den bakmatade har slussvingar. Min Tyr är från 2004 och den ser anorlunda ut än dagens beskrivningar.
Slussvingarna var helt bortbrända! Det enda som fanns kvar av vingarna var det som dolts av fästplåtarna.
Så nu funkar den som en klocka med nya vingar.
Jag har en teori att vingarna bränts sönder då den stått på tomgång och det blivit undertryck i huset pga av centraldammsugare och köksfläkt.Rökgaserna har dragits baklänges och ut i pelletsförådet. Numera stänger jag alla spjäll så bakluft får is så fall gå från skorstenen om det ska gå baklänges.

Jessan: Vad menar du med fallschaktet ?

Hjortvall:
Mina inställningar vid pelletseldning är totalt stängt glasrutespjäll och asklådespjäll. Rökspjäll 60% stängt.
Men då blir glaset asksotigt också.
Vid vedeldning är asklådespjäll stängt, glasrutespjäll ett hack (50%), rökspjäll 30% stängt

Förrådsskruven (sidan) matar pellets uppåt. Därefter faller den ned genom "fallschaktet" till skruv nr. 2 som matar fram till förbränningen.

S
Ett tips ang bilden och brännaren lite högre upp här.
Den kärvar i sin "lagring" (tror f-n det med en sån kosntruktion.....)
Så plocka isär hela skålen med alla insex skruvarna mm.Fila väldigt försiktigt ner axeltappen lite och sedan med en fin bryne putsa den slät/glatt. Återmontera och rikta in delarna noga så axeln ligger rakt och inte nyper. Det skall gå lätt att vrida runt.Putsa även hålet med en 500 våtslippapper på en liten rund pinne.

Nästa steg är att kolla, om ni har, vingarna i slussen. De flesta går att efterjustera eller t.o.m att vända om de är slitna. Ställ inte in det så det går för trögt! Ett vanligt fel är att motorn brinner upp. Det sitter en liten "leksaks"fläkt på den för kylningen. Prova skaffa något större och byt, bara trycka på på axeln.

Brinner det bakåt beror det på att det kommer för lite luft från fläkten. Kolla luftvägarna hela vägen och alla små springor och spalt och attförrådslådorna och packningarna håller tätt.Ta bort de små luftrören på brännaren och skrapa rent från koks och beläggningar. Lyft bort lite oftare ringen och skrapa rent i slitsarna så luften kommer genom.

Det stora problemet är att de som inte har eltändning ligger och pyr i väntan på nästa start och då kan det glöda i botten och sedan är det kört liksom.
Håll koll på luften!

Hälsn,
Skalman

Hej.
Nu är det eldningssäsong igen och jag har inte bytt mina slussvingar än. Ägnade stor del av söndagen åt att skruva bort plåtar, kedjor och övre matningsrör. Dock orkade jag inte skurva loss hela slusshuset men det kanske är ett måste?
Efter att ha vikt undan det övre matningsröretdet så har jag kunnat byta en vinge för att testa. Dock går axeln väldigt trögt runt.
Antingen ska det vara så eller så har jag felaktig storlek på vingarna (om det nu finns olika storlekar). Se http://imageshack.us/photo/my-images/542/slussvinge.jpg/

Ni som har bytt: hur mycket har ni monterat isär för att komma åt?

/Markus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.