3 795 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Frågor kring vedeldningssystem.
Tjena igen!
Fick hem en tank idag, en Thermia KBE 500(http://www.thermia.se/produkter/thermia-varmepumpar-kb-kbe_id3159.pdf)
Det verkar vara en stor varmvattenberedare, funderar dock på det där med tappvarmvattnet, ska man ta det från tanken eller pannan? Fördelen med att ha det i pannan är väl att man kan elda upp varmvatten på nolltid, tar man det ur tanken så tar det väl ett tag att få varmvatten dock har man varmvatten längre? Vilka rekommendationer har ni?
Mvh Kim
Fick hem en tank idag, en Thermia KBE 500(http://www.thermia.se/produkter/thermia-varmepumpar-kb-kbe_id3159.pdf)
Det verkar vara en stor varmvattenberedare, funderar dock på det där med tappvarmvattnet, ska man ta det från tanken eller pannan? Fördelen med att ha det i pannan är väl att man kan elda upp varmvatten på nolltid, tar man det ur tanken så tar det väl ett tag att få varmvatten dock har man varmvatten längre? Vilka rekommendationer har ni?
Mvh Kim
Redigerat:
Tjena grabbar!
Egor V25 installerades i augusti, har laddomat 21-60, använder beredaren i pannan, funkar fint.. Har 500L acktank just nu, kommer snart koppla in min andra 500L tank. Har även köpt en shunt VRG 130 samt en reglering Thermomatic Ec Home, jag är nöjd, bara en sak som irriterar mig. Jag har ca 13 meter skorsten med helstenskanal, ändå har jag nästan inget drag ibland och har svårt att få upp temp i pannan, pannan verkar gå bäst runt 300grader och verkar då ha duktig effekt, men ibland så kan jag komma upp i 300 och trycker in spaken bredvid vedluckan för att få den att underförbränna, men det vill sig inte, det ryker gärna in med när den är tokig..
Mvh Kim
Egor V25 installerades i augusti, har laddomat 21-60, använder beredaren i pannan, funkar fint.. Har 500L acktank just nu, kommer snart koppla in min andra 500L tank. Har även köpt en shunt VRG 130 samt en reglering Thermomatic Ec Home, jag är nöjd, bara en sak som irriterar mig. Jag har ca 13 meter skorsten med helstenskanal, ändå har jag nästan inget drag ibland och har svårt att få upp temp i pannan, pannan verkar gå bäst runt 300grader och verkar då ha duktig effekt, men ibland så kan jag komma upp i 300 och trycker in spaken bredvid vedluckan för att få den att underförbränna, men det vill sig inte, det ryker gärna in med när den är tokig..
Mvh Kim
Du kanske skulle sätta en fläkt högst upp på skorstenen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eller rättare sagt nu har jag ett jävla drag, nu ska sotaren få veta hut, satt en propp 2 meter upp i skorstenen, fick ut en 20liters hink med tjära och sot, troligen har dom fiseldat i den gamla pannan för att "spara" på veden...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden