Projekttrådar med mycket bilder brukar ju vara populära ämnen här, så jag tänkte jag skulle dela med mig av mitt precis avslutade pannbytes-projekt. Ett par bilder på vedhanteringen finns i tråden

http://www.byggahus.se/forum/biobransle/169183-foton-eller-ritningar-pa-smarta-pannrum.html

och jag har tidigare lagt ut systemskissen för det nya systemet i tråden

http://www.byggahus.se/forum/biobransle/174930-ni-som-vet-synpunkter-pa-rordragning.html

Tack till er som gett synpunkter där! d^_^b

Nu till bytesprojektet: den gamla Jämä-pannan från 1980 började läcka i ett par rörskarvar, och det var lite tradigt att inte hinna elda det som krävdes när det var kallt. Efter mycket läsande och forskande föll valet på Effecta Lambda 60. Kanske onödigt stor för huset på 120 kvadrat, men med stort vedmagasin kommer jag klara mig med ett ilägg per dygn ner till runt nollgradigt, om jag räknat rätt. Man tappar säkert någon procent i verkningsgrad på detta, men att elda ved med 5 minuters arbete per dag är inte fel...

Nå, lite bilder då. Först hur det såg ut innan och med lite isolering bortplockad för inspektion.

• IMG_1474.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensning pågår... Tigersågen är ett fantastiskt verktyg för "skrot-jobb"... Skönt att bli av med gamla mossiga rör, murken isolering och skabbig installation...

• IMG_1478.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1479.JPG
    Skapa konto
Såja, bort med det gamla... Passade på att inspektera acktanken för att kolla så det inte fanns fler läckage som jag inte upptäckt. Allt såg fint ut. Passade också på att flytta upp elpatronerna så långt som möjligt, kanske gör nån skillnad de fåtal dagar de kommer användas.

• IMG_1485.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1475.JPG
    Skapa konto
Härligt med en ny tråd att följa med spänning!

Det var ett tag sedan, men kul att du hänger kvar och uppdaterar oss.. Bilder uppskattas mycket här :)

Benstativ under tillverkning

• IMG_1487.JPG
    Skapa konto
Stativet på plats, inmätt och avvägt... Lastpallar och grova plank utplacerade att rulla på.

• IMG_1492.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1490.JPG
    Skapa konto
Gick ju galant det där! :) Tänk först, rulla sen...
Lugnt och fint på plats, lite finjustering med kofot och tunna plåtbitar, sen stod den perfekt!

• IMG_1494.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1497.JPG
    Skapa konto
Dags för rördragning. Jag hade mätt och ritat upp lösningen på förhand, så det krävdes bara en mindre justering vid Laddomaten för att få allt att passa. Jag hade från början ritat in och införskaffat en Laddomat 21, men fick lite kalla fötter vad gäller vilken effekt den egentligen kan hantera, så jag skaffade i ställer en Laddomat 21-100. I efterhand tror jag det var klokt...

Jag är ingen rörmokare (eller annan slags hantverkare heller för den delen) men med lite förberedelse och noggrannhet går det att lösa det mesta.

Tack vare att både Laddomaten och cirkulationspumpen har avstängningsventiler behövdes det bara en kran på radiatorreturen för att kunna stänga av i princip alla serviceställen..

• IMG_1498.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1503.JPG
    Skapa konto
Den gamla expansionstanken var för liten, om man eldade mellan 40 och 80 grader klarade den inte variationerna. Ut med den, in med en större. 125 liter (till höger) blir 200 (till vänster). Tack vare i princip samma höjd blev det inte alltför mycket ändringar. Tidigare fanns avluftningsledning både från panna och tank, men eftersom den nya pannan installeras med laddledningen lutande svagt uppåt in i tanken så sticker luften den vägen. Visar sig snart om det fungerar...

• IMG_1506.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1515.JPG
    Skapa konto
Så här såg den gamla expansionsledningen ut när jag undersökte den... :O Fram med tigersågen igen, byt, byt! De andra gamla rören var fräscha...

• IMG_1511.JPG
    Skapa konto
Hålet i skorstenen hamnade ju förstås på ett nytt ställe. Mura igen det gamla, och ta upp ett nytt. Mura verkar vara en riktig konst, inte alldeles lätt när man ska mura igen ett hål för första gången.:S Yttersta skiktet blev i alla fall skapligt snyggt...

Skorstenen är en Isokern, så tigersågen med blad för tegel (belagt med hårdmetallflisor) skar som smör, rakt och fint utan att förstöra något. Dammigt blev det, men ett rakt och snyggt hål! :)

• IMG_1520.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1518.JPG
    Skapa konto
Nu börjar det likna nåt. Elen prydligt installerad, alla kopplingar och anslutningar gjorda, rökröret på plats och tätat mot skorstenen. När jag gjorde igenmurningen av det gamla hålet så fäste jag in två spikband runt skorstenen för att hålla allt på plats tills det brunnit ihop. Det får sitta kvar som framtida stöd.

Det proppade röret som sticker upp bakom laddomaten är en av två anslutningspunkter för framtida solfångare eller tappvattenautomat. På laddröret vid tanken finns den andra punkten i form av ett proppat T-kors. Enklare att komplettera om man redan förberett...

• IMG_1536.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1538.JPG
    Skapa konto
Systemet fylldes på, och ganska snart visade det sig att det läckte vid elpatronerna. q(;^;)pTöm ur en del igen, i med fräscha packningar och ordentligt med lin/pasta, fyll igen. Tätt vid patronerna, men när nivån kom upp till övre inloppet i tanken började det droppa där i stället. Tappa ner igen, plocka bort ett par rörsektioner (tur att jag tänkte på det innan och har satt klämringskopplingar på strategiska ställen i stället för enbart press... :)) och bort med hela T-kors-paketet. Jag hade helt glömt lin och pasta i anslutningen mot tanken! :blushing: Lätt fixat, tillbaks med grejerna och fortsätt fylla. Nu ser det bättre ut, en liten droppe kom fram vid en koppling vid expansionstanken, så den fick sig också lite fräscht lin och pasta.

Dags för proveldning! Laddar en liten brasa, trycker på start och tänder. Verkar ta sig, låter luckan stå på glänt ett par minuter. Jodå, det börjar komma lågor i skålen i botten. Stänger luckan och följer termometern stiga. Det bubblar och susar ordentligt när allt syre börjar lösa ut, men så snart Laddomaten börjar öppna verkar luften försvinna över i tanken och ut.

Bilden på displayen är tagen under uppeldning, och bilden genom siktglaset vid fullt flås. Ser lovande ut!

• IMG_1543.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1544.JPG
    Skapa konto
Första proveldningen avslutas med 29 grader i pannrummet och inga läckage. För säkerhets skull eldade jag ett par omgångar till de följande dagarna, och allt verkar tätt. För varje eldning försvinner mer och mer syre, och efter 5 brasor är det i princip tyst och lugnt hela tiden. Det bubblar lite innan laddomaten öppnat, sen blir det nästan tråkigt för det händer inget mer än att veden försvinner och termometrarna stiger. :)

Så tillbaka med isoleringen på expansionstank och acktank, rörisolering påbörjad. Lite pilligt med så mycket krökar, nackdelen med ett kompakt bygge... Men skam den som ger sig, det här får ta en stund, för det ska bli bra!

• IMG_1546.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1552.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1556.JPG
    Skapa konto
All rörisolering på plats, skorstensröret isolerat och allt avstädat. Blev riktigt prydligt, om jag får säga det själv! :P

Efter några eldningar börjar man lära sig hur grejerna beter sig. Grundinställningen för CO2 är 13%, men Effecta säger att (extra) torr ved kan kräva att man justerar ner lite. Efter några eldningar tycker jag att den ved jag har nu brinner bäst med ett CO2 på 11,5-12%, Rökgastemperaturen blir då 220-230 grader och verkningsgraden enligt displayen 87-89%. Tror att Lambda 35 är något litet snäpp effektivare (möjligen lättare att optimera med en gaskanal genom keramiken i stället för två som det är i Lambda 60) men att kunna tända, fylla 195 liter ved, stänga luckan och vara klar för dagen är inte fel... Återstår att se hur kallt det kan bli och det fortfarande räcker med ett ilägg... :)

Enda som återstår nu är att sotaren ska komma nästa vecka och mäta temp i skorstenen och kolla att anslutningen av rökröret är tät.

• IMG_1557.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1559.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1560.JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.