Hej alla,
Vi har en liten stuga i Frankrike där vi i dagarna satt in en kamin. Den fungerar utmärkt men idag hittade vi en svart sörja runtom kaminen. Någon som vet vad detta är samt hur man åtgärdar problemet?

Min man är lite av allt i allo och har installerat kaminen samt rören själv och han har inte haft detta problem vid tidigare installationer av kaminer.
Kanske inte världens snyggaste konstruktion men det fungerar förutom den svarta sörjan då..

Tack på förhand:)
/Maria

• PA230002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA230006.jpg
    Skapa konto
  • PA230010.jpg
    Skapa konto
  • PA230007.jpg
    Skapa konto
  • PA230004.jpg
    Skapa konto
  • PA230014.jpg
    Skapa konto
Nu är jag långt ifrån kunnig på detta ämne men har haft samma problem.
Problemet uppkom hos mig för att jag eldade fuktig ved med mycket koda i. Eldade en hel del tall som tydligen inte var helt torr.
Så fort jag började elda lite bättre och torrare ved har detta försvunnit helt.

det verkar vara kondens som samlas i den vertikala röret utanför och rinner in. Det kan hjälpa att ändra lutning på röret så att den lutar minimalt neråt och kondensen kan droppa ut på utsidan genom ett litet hål som man borrar på undersidan i ändan av rökröret ....

Tjärkokare.....lägg märketill regnhatten som lutar, där har det droppat tjära också. Tror att rökgaserna kyls och då bildas tjära pga den konstiga konstruktionen av skorstenen. Vilken typ av ved eldar ni ? skulle vara mycket bättre med en rak skorsten genom tak, dättre drag och varma rökgaser hela vägen.
Googla på hur man gör tjära så kanske ni kan hitta ett samband.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.