28 669 läst ·
21 svar
29k läst
21 svar
Hjälp med Janfire Flex-A
Sida 1 av 2
Hej,
Min Janfire Flex-A har fått stora uppstartsproblem. Har bytt elspiral men det gjorde ingen skillnad.
Jag mätte fläktspänningen i uppstartsfasen och den ligger på cirka 85 volt under de första tändpulserna. Enligt vad jag läst ska de nya 1000W-elspiralerna ha en pulsspänning på 100 volt i uppstarten. Jag har försökt justera spänningen på nedersta potentiometern enligt instruktion men det blir ingen större skillnad hur än jag snurrar på den.
Dessutom går fläktvarvet inte ned speciellt mycket mellan pulserna. Minns inte exakt men jag tror den låg på typ 70 volt då. Jag misstänker att fläkten går för fort i uppstartsfasen när den inte kör tändpulser och därmed kyler elspiralen så att när den väl "pulsar" på fläkten så är spiralen för kall.
Om man gräver i pelletskoppen efter ett misslyckat startförsök ser man att det bara är en två-tre pelletsar som är svarta i kanten närmast inblåset från elspiralen. Det blir alltså inte nog varmt under tändpulserna, helt enkelt.
Är det någon här med en Flex-A som vet vad ni har för fläktspänning mellan tändpulserna i uppstarten?
Tack på förhand!
Min Janfire Flex-A har fått stora uppstartsproblem. Har bytt elspiral men det gjorde ingen skillnad.
Jag mätte fläktspänningen i uppstartsfasen och den ligger på cirka 85 volt under de första tändpulserna. Enligt vad jag läst ska de nya 1000W-elspiralerna ha en pulsspänning på 100 volt i uppstarten. Jag har försökt justera spänningen på nedersta potentiometern enligt instruktion men det blir ingen större skillnad hur än jag snurrar på den.
Dessutom går fläktvarvet inte ned speciellt mycket mellan pulserna. Minns inte exakt men jag tror den låg på typ 70 volt då. Jag misstänker att fläkten går för fort i uppstartsfasen när den inte kör tändpulser och därmed kyler elspiralen så att när den väl "pulsar" på fläkten så är spiralen för kall.
Om man gräver i pelletskoppen efter ett misslyckat startförsök ser man att det bara är en två-tre pelletsar som är svarta i kanten närmast inblåset från elspiralen. Det blir alltså inte nog varmt under tändpulserna, helt enkelt.
Är det någon här med en Flex-A som vet vad ni har för fläktspänning mellan tändpulserna i uppstarten?
Tack på förhand!
Jag undrar om det finns nån liknande manual när det gäller felmeddelanden? Min Flex-A vill inte starta, och sist detta hände var elspiralen kass. Köpte ny via Eldkraft, bytte, men den larmar fortfarande. Blinkar rött 2ggr på elspiral och 2 ggr på termokontakt. Skall givetvis kolla pulser och fläktar och sånt, men ett tips kanske förkortar felsökandet.
Per
Per
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur har det gått för dig?piotr skrev:Jag undrar om det finns nån liknande manual när det gäller felmeddelanden? Min Flex-A vill inte starta, och sist detta hände var elspiralen kass. Köpte ny via Eldkraft, bytte, men den larmar fortfarande. Blinkar rött 2ggr på elspiral och 2 ggr på termokontakt. Skall givetvis kolla pulser och fläktar och sånt, men ett tips kanske förkortar felsökandet.
Per
Har samma fel på min i läge 1 och 2.
/Anders
Hur gick det? -- har en janfire flex-a brännare jag med som larmar för flamvakt. Den har gått klockrent i flera år och nu har jag inte kört den sedan i juni och nu när den ska igång så ska det naturligtvis börja trassla.
Har gjort följande åtgärder;
- tömde pelletsförrådet, skruv och frammatningsskruv på pellets
- gjorde rent från spån överallt.
- sotat skorsten och panna ordentligt.
Jag förstår principen att flamvakten ska markera att det är mer än 50 grader där den sitter och det i sin tur indikerar att det är en låga som brinner i brännarkoppen.
Gick det till sig för dig när du bytte flamvakt och termokontakt?
Ni som säger att databoxen varit felande -- (dom är ju inte billiga) -- hur kan man detektera att boxen är felande?
Vad i boxen är det som felar?
Har gjort följande åtgärder;
- tömde pelletsförrådet, skruv och frammatningsskruv på pellets
- gjorde rent från spån överallt.
- sotat skorsten och panna ordentligt.
Jag förstår principen att flamvakten ska markera att det är mer än 50 grader där den sitter och det i sin tur indikerar att det är en låga som brinner i brännarkoppen.
Gick det till sig för dig när du bytte flamvakt och termokontakt?
Ni som säger att databoxen varit felande -- (dom är ju inte billiga) -- hur kan man detektera att boxen är felande?
Vad i boxen är det som felar?
Misstankarna om databoxen blev stora då den körde på tok för mycket fläktspänning i början. Det ledde till att elspiralen kyldes hela tiden och den blev således aldrig tillräckligt varm. Man kan mäta fläktspänningen i uttaget under brännaren.
Men börja med att göra som Matti_75 säger och koppla förbi flamvakten. Jag mätte min flamvakt men det var inte den, tyvärr. Den har en behagligare prislapp än en databox...
Men börja med att göra som Matti_75 säger och koppla förbi flamvakten. Jag mätte min flamvakt men det var inte den, tyvärr. Den har en behagligare prislapp än en databox...
Hej
Jag har justerat enligt fabriksinställningarna till fläkten och bytte flamvakt och termokontakten.
Fungerade ett tag bra men nu de senaste dagarna har jag fått starta om brännaren ca två gånger om dagen då jag valt läge 1 och 2.
Så det verkar vara styrboxen som är på bommen.
Skall försöka att skjuta denna kostnad till senare i år genom att köra på läge 3 då den inte behöver den delen av styrprogrammen.
Fick höra i helgen att styrboxen skall vara väldigt känslig och kan går åt skogen om den får en strömspik som vid ett åsknedslag.
Funderar på om man skall sätta som en UPS före brännaren, men det blir ett senare projekt
Jag har justerat enligt fabriksinställningarna till fläkten och bytte flamvakt och termokontakten.
Fungerade ett tag bra men nu de senaste dagarna har jag fått starta om brännaren ca två gånger om dagen då jag valt läge 1 och 2.
Så det verkar vara styrboxen som är på bommen.
Skall försöka att skjuta denna kostnad till senare i år genom att köra på läge 3 då den inte behöver den delen av styrprogrammen.
Fick höra i helgen att styrboxen skall vara väldigt känslig och kan går åt skogen om den får en strömspik som vid ett åsknedslag.
Funderar på om man skall sätta som en UPS före brännaren, men det blir ett senare projekt