Ved, Pellets, Flis
Indus: Jag håller med GordenE på alla punkter, men förutom att den böjliga har sämre isoleringsvärde så är den känslig för mekanisk påverkan och trycks lätt ihop och förblir så vilket borde försämra isoleringsvärdet ganska mycket. Dessutom är den inte rolig att göra T eller finlir till ex ventiler med den. Hade den varit mycket billigare skulle jag kunna rekommendera den, men inte
SSDD: Hej alla intresserade Komer att "skapa" en ny värme anläggning för att värma ca 400 m2 (golvärme + Värmfläktar) till ca 15 graders grundvärme lokalen är ca 4 meter hög , och tänker mig att anända en 60 -120 Kw Vedpanna för 0,5 - 1 meters ved fläkt ,keramik underförbränning osv .. Med möjlight att koppla på nån brännare för pellets/ spannmål Jag tänkte att man skulle koppla
silfwerpihl: Ni verkar mest vara inne på en snabbfix här. Jag tror inte på det, samma problem kommer sannolikt återuppstå då. Jag hade inte tvekat att be om en offert från ett proffs, finns dem som bara jobbar med att renovera och sätta om gamla kakelugnar. Med ROT-avdrag blir det inte så dyrt som man kan tro. Googla "renovera kakelugn" så hittar du säkert lite firmor som kan hjälpa dig. Ta inte
abel48: Har börjat läcka vatten ur 2st spill rör som sitter på pannan (ctc v35) Rören går till några slags ventiler, den ena går det att dra utåt och då öppnas den och de rinner vatten, verkar inte som det stänger helt för det droppar ur röret, står SYR på ventilen. På den andra så är den stum men det går nån typ av stål slang till den. Det droppar ur båda spillrören. Pannan är
anjn: Då kör jag på det alternativet:) Då det gäller val av material till rördragningen vad är bäst? Har koppar den bästa livslängden och tåligheten eller är det för att det är det mest kostnadseffektiva materialet om man har en röris på timmtid? Tänkte om t.ex. dom blå järnrören från rinkaby håller lika länge kunde man ju använda dessa i pannrummet och till expansionsledning.
linnar: Jag bygger min tank på plats: http://solenergins.egetforum.se/linnar-betongvarmalager-ett-varmelager-av-betongplattor-t98.html
silversmeden: Tjärkokare.....lägg märketill regnhatten som lutar, där har det droppat tjära också. Tror att rökgaserna kyls och då bildas tjära pga den konstiga konstruktionen av skorstenen. Vilken typ av ved eldar ni ? skulle vara mycket bättre med en rak skorsten genom tak, dättre drag och varma rökgaser hela vägen. Googla på hur man gör tjära så kanske ni kan hitta ett samband.
Mikael_L: Jag har inte någon speciell koll, men i monteringsanvisningen till vår Handöl-kamin så anger dom minsta rekommenderade skorstenslängd till 3,5 meter. Vår skorsten blev ca 5,5 meter och jag tycker inte det verkar bli något problem med draget i alla fall, även fast kanalen för förbränningsluft egentligen är underdimensionerad enligt deras anvisningar.
TheDVL: Ok, noterat med rosten. Men tillbaka tíll frågan om värmen och brännarens vilja att fungera nu efter höjningen. Någon som har svar på det?
Majgårdarna: [citat] 170L räcker. Vet inte hur det funkar att handla därifrån men några på forumet har beställt därifrån så sök
Schonas: Tack för svaret. Vi har nu tänkt om lite och riktar nu in oss på enbart rena pelletskaminer. Detta med tanke på att vi har en braskassete i gillestugan och känner att vi får "den riktiga elden" därifrån. Men vi har fortfarande inte valt vilken pelletskamin vi ska köpa. Vi väljer väl mellan bland annat mellan Ariterms Ekerum och en ny kamin ifrån Jötuls som heter PF 600. Vi fick syn
kickassford: mina siffror var inte så pålitliga, nu efter ha eldat ett par gånger och tror jag fick bort det mesta av luften när jag laddade tankarna till 90 grader i botten så har jag nu lite andra men stabila värden. ligger på 160-170 grader i rökgas och 84-85 grader i laddtemp med en co2 halt på 13,5%. diffar ca 10 grader på laddkopplet och brinner 5 timmar och 45-50 minuter. men jag har lite
micke_t: Jag har fått in en 1500 liters tank men har ingen lust att börja med pannbyte nu när det börjar bli kallt. Tänkte iaf använda tanken och koppla in den till min gamla Diom panna. Tänkte bara köra laddning/urladdning av tanken med 2st cirkpumpar med flöde mot varandra, typ en 4030 alltså. Min fråga är om det skulle funka med en laddventil, typ en sån här
adde1979: Hejsan, jag har en gammal contura 300C med en premodul skorsten (installerad 1988), jag skulle behöva ha tips och råd hur jag ska lyfta bort den gamla skorstenen på ett smidigt sätt. Hoppas någon kan ge mig ett svar. Mvh Andreas
Göran.W: Förmodlingen är pannan kopplad till tank 1 och då kan man få just detta fenomenet iom att det mesta av vattnet går igenom tank 1. Sitter där kranar på tankarna kan man prova strypa tank 1 och 2 lite så man får högre flöde igenom tank 3+4.
abe78: Nu var det dock inte tänkt att inlägget skulle handla om bortfall av el utan om hur man kombinerar dessa tre värmekällor på ett optimalt sätt, någon som har några tips och gärna skisser? Har börjat inhandla delar, det blev en renodlad pelletspanna, KMP Uno och nästa del blir vedkaminen. Min främsta fundering är om det går att koppla in pannan och vedkaminen på radiatorkretsen och
Bergkvist: Hej. Nu är det eldningssäsong igen och jag har inte bytt mina slussvingar än. Ägnade stor del av söndagen åt att skruva bort plåtar, kedjor och övre matningsrör. Dock orkade jag inte skurva loss hela slusshuset men det kanske är ett måste? Efter att ha vikt undan det övre matningsröretdet så har jag kunnat byta en vinge för att testa. Dock går axeln väldigt trögt runt. Antingen
Pompe1997: Nu har inte jag en lambda styrd vedpanna men jag har 93% verkningsgrad i henne. Visst måste man kunna mäta avgaserna i röken. Det jag funderar på e hur jag ska få skorstenen att inte ryka svart.
Pompe1997: Ja men att regla upp o gipsa gör att det blir FÖR trångt mellan panna o accar. Därför så vill jag ha en isolering som isolerar lika bra fast det e smalare. Hur brinner purskum? Blir det giftig rök av den?
mattzon: Vet inte vilken hysteres du har på brännaren men kör mellan 65-80gr så är du på den säkra sidan att slippa kondensutfällning.
ecofuel: Kaminen är så gammal att den i princip består av en gjutjärnslåda med 2 dörrar på, och lite kylflänsar runtomkring lådan. Inuti finns det en plåt som täcker ungefär halva taket. Röranslutning 150mm. Grannen har en helt ny Keddy, med stort fönster och luften kommer in under veden. Den var nog inte billig... Det tar ju några timmar att få väggen varm, men strålningsvärme har jag
xdigger: Eller rättare sagt nu har jag ett jävla drag, nu ska sotaren få veta hut, satt en propp 2 meter upp i skorstenen, fick ut en 20liters hink med tjära och sot, troligen har dom fiseldat i den gamla pannan för att "spara" på veden...
Stenper: Hej finns det någon som har ven Caron aqua med stålskorsten? Installationsanvisningen är oklar vad det gäller kopplingen till kaminen skulle vilja veta vad ni gjort och fått godkänt. Tyvärr verkar det enklare att få tag på påven än en teknisk kunnig säljare hos generalagenten! Jag undrar speciellt om man kan gå ned med isolerade element ända mot kaminen och om man måste ha en
anjn: Ja, det skulle ju vara en smidig lösning att gå med en trumma i taket från källarfönstret, men det får bli då jag haft råd att byta panna, blir att jag måste riva trumman då jag ska in med tankar och ny panna, det borde ju i vart fall bli en klar förbättring med ventiler i källardörren jämfört med hur det är i nuläget, dvs. inget luftintag alls.
saturnus: [citat] Ja fy vad ruggigt, och nu skall jag aka hem fran ett oversvammat Thailand, for att fa vara med om eldningssassongen igen:cool:
Åsa E: Tätning vid lucka och brännare är nog en idé. Det är väl en mindre investering, i alla fall (jämfört med andra åtgärder), och värt att prova.
Krilleman: [citat] Nja, fullt genomlopp i ventilen skulle jag föredragit! Samt att det är sjukt mycket lättare att handhava kulventiler med spak istället för insex-taget som alltid kärvar efter ett par års drift!!