Har en gammal Kedddy insats från sjuttiotalet i den gamla öppna spisen. Murad skorsten från -63, inget insatsrör, sotaren tyckte skorstenen var helt OK.
Eldar jag på ordentligt är väggen mellan vardagsrummet där murstocken är och sovrummet som hänger ihop med murstocken fortfarande varm på morgonen, bara in med lite ny ved så tar det sig igen.
Men till frågan, hur mycket bättre är en modern insats, med kallare rökgas lär den ju inte värma upp väggen som den befintliga, men får jag ut mer värme ur veden, eller det kan gå på ett ut? En ny insats är ju ändå en affär på runt 15000, men det hade ju fått plats en större modell än den jag har, kanske inte behöver fylla ved så ofta då.

Keddykaminen har inte ändrats nämnvärt och har hyfsad verkningsgrad på hög effekt (vilket i de flesta fall är helt ovidkommande då detta bara orsakar övertemperaturer i rummet). Det är på underhållseffekt som de olika kaminerna får bekänna färg. Är det röken som snabbt skall värma murstocken så kan du gott behålla den du har. Vill du däremot låta strålningsvärmen från kaminen värma murstocken och markant minska vedförbrukningen så är ett byte,som dessutom kan passa hyfsat till ditt befintliga anslutningsrör,väl värt. Din gamla finns det säkert köpare till på blocket. Kolla först varför du har så höga rökgastemperaturer. Är det inte minst 15 cm öppet ovanför kassetten så att luften kommer åt at kyla den?

jag ser ingen mening i att spendera 15000kr för en ny så länge den gamla fungerar. Köp färdighugget för de pengarna så sparar du din rygg och fritid = mer nytta för pengarna :)
gaia

Kaminen är så gammal att den i princip består av en gjutjärnslåda med 2 dörrar på, och lite kylflänsar runtomkring lådan. Inuti finns det en plåt som täcker ungefär halva taket. Röranslutning 150mm.
Grannen har en helt ny Keddy, med stort fönster och luften kommer in under veden.
Den var nog inte billig...
Det tar ju några timmar att få väggen varm, men strålningsvärme har jag så det räcker, närmare än en meter ifrån går det inte att sitta. Luktar varm katt för jämnan här, alla vill ligga på pallen vid kaminen.
Ska prova att sätta en fläkt som kan vifta runt värmen lite.
Menar ni att en modern sak skulle dra mindre ved? Vedkånkandet är mitt stora aber, diskbråck och artros i ländryggen... En halv IKEAkasse med ved klarar jag att bära i taget, en kall heldag går det nog 4-5 fulla, en normalkväll 1-2. Nu är det ju inte så att jag fryser ihjäl, har luft-luft värmepump som klarar uppvärmningen ner till 0 grader, om det inte blåser, och direktverkande el när ryggen vägrar bära ved.
Ligger 25 kubik som jag inte klarade av att ta in förra vintern, och 6 som anlände i våras som inte kommit under tak ännu.
Hög tid att sätta i innerfönsterna med, enkelglas på vintern är ingen höjdare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.