Ved, Pellets, Flis
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/141549-luftforbrukning-vedkamin.html#post1050744
Modig: Vill bara tipsa om den här artikeln, utifall att någon pelletseldare här inte är insatt i de risker som finns med felaktig förvaring: http://www.gp.se/bostad/1.746119-pellets-forenat-med-livsfara
En Uggla: För att inte avskräcka alla potentiella köpare av begagnade Tiroliapannor kan jag meddela att min panna har slutat ryka in. Kanske var jag helt enkelt för dum för att elda ordentligt och anpassade eldningen för mycket för den lilla svårantända vedspis som stod där tidigare. Om man först eldar flera tjocka reklamblad och sedan ett tändblock innanför sotluckan och tänder eld i pannan
strom_robert: Ok, det låter ganska självklart när du förklarar det. Kommer nog bygga så att det är öppet åt alla håll.
silversmeden: [citat] Lambdastyrd panna har ju den fördelen att den justeras automatiskt, min panna får man försöka hitta en bra inställning som funkar rakt genom hela eldningen, man orkar ju inte pilla på spjällen hela tiden. Min panna är ju lite justerad så att säga dels kort skorsten klippt baffarna ett hack och snustorr ved. MEN jag kan elda till pannan når 96 grader !! (sen stannar fläkten)
BobbaFett: Jag kör med ett slutet system till min kamin men har satt en säkerhetsventil längst upp på kaminen´, med rör ner till källaren. Har även råkat provkoka denna när en ventil stod fel :) det var inga problem, ventilen öppnade och fyllde källaren/pannrummet med vattenånga. Sen har jag reservkraft till pumpen, just nu min dators UPS men skall bygga ett 12v reservkraft. Se denna tråden
flamestrike77: Aha! Det förklarade ju biffen. - Tack! Nu blir det kontakt med sotaren för att se om de skulle godkänna pannan i en nyinstallation, blir väl förhandling som med allt annat ;)
Avemo: Hur stort är huset? Det är inte speciellt bekvämt att värma huset med en kamin vare sig den är vattenmantlad eller inte. Du kommer att få springa ut i alla fall när du skall hämta ved. Jag eldar dagligen i en rörspis på vintern. Mitt hus är på 64 kvm och en rejäl brasa om dagen räcker inte för att hålla varmt när det är kallt ute. Inomhus har jag plats för drygt två
parper: Hej. Ingen som har pillat med http://www.cacti.net/ och digitemp ? Hittade lite info här , exempel på hur man kan få in digitemp avläsningarna in i snmp: http://www.julietmikebravo.nl/index.php/2010/10/04/ds1820-temp-monitoring-using-linux-and-cacti/ Men det jag saknar är hur man sedan lyckats göra graferna snygga.. .tex temperatur och fuktighet i samma graf osv. Ingen som har några bra
ichgary: Det förklarar ju saken, har en Fröling S4 40kW hursomhelst..
niklash: Funderar på att löda ihop en enkel värmeväxlare bestående av 22mm kopparrör som värmegivare och utanpå ett 42mm rör med ändar. I mellan rören linda ett litet rör i springform så vattnet får längre väg. Hur stor effekt kan denna ge ca 50cm lång, vid ca 60 grader i 22mm röret ochganska lågt flöde i båda?
fastmoving?: Så länge du eldar skall laddomaten gå hela tiden, är det en anliggningstermostat för vattenrör, eller rökgastermostat du fått med? Rekommenderar rökgastermostat, då stannar pumpen när elden brunnit ut, känner termostaten av vattentemp så går pumpen tills vattentempen gått ner, flera som upplevt att acktanken kyls ner snabbare då. 80 grader är vad min panna ligger på under hela
Matss: Säkert en luftficka, men det är ju så enkelt att bara skruva upp tempen lite istället för att ändra nåt annat.
pr95: [citat] Är det just för att förhindra att man får cirkulation i bypassen så länge som termostaten är öppen
ichgary: Vilken panna jag har spelar väl mindre roll, förövrigt står det ju i min signatur..
silversmeden: Åk till Bauhaus och köp Skamolex Vermeculit finns i olika storlekar och tjocklekar, har du långt till affärn finns på postorder, sök på nätet. Materialet är poröst och mjukt att arbeta i, jag använder det i min verkstad och löder på (ca 800-900) grader. Du skulle kanske kunna temporärt laga genom att sticka i några stadiga trådar och sedan trycka ihop skivan. Kan inte svara på om
bonkeman: Nja, det är lite svårare än så att flytta stosen. Det är ingen murad skorsten utan röret går genom väggen, in i en sotluckemodul, och sedan upp i schaktet. Se bild. Visserligen kan man knacka ur väggen lite, hissa upp röret något och lägga något under stödbenet. Men helst vill jag inte röra skorstenen eftersom jag inte har en aning om hur den är styrd/fäst i bjälklaget. Jag ska
gadeberg: Gjut en ny och sörre klack. Gött att få upp pannan i bra arbetshöjd. Sen är det inte fel att ha pannan så hör som möjligt på klacken. Typ att du gjuter upp extra klackar under benen. Detta för att kunna städa eller på lite höjd på laddomaten om den hamnar på klacken
man_in_black: Hemma vart veden huggen i vinter och kluven i april o sen låg det i hög till i juli då ja körde in den. Sen så har vi ett myggfönster som sitter uppe fortfarande och så stängde jag ventilen in till pannrummet så att luften är tvungen att gå genom vedrummet så det blir lite cirkulation. Veden tycker jag känns torr, den är lätt och har spruckit i ändarna.
Mahatma: Jag har en pelletspanna av märket Comet från värmebaronen och pelletsbrännare Viking Bio. Nu är jag dock fullständigt utled på brännaren i fråga eftersom den kostar flera tusen varje säsong i reservdelar och en massa oönskat arbete med att byta dessa. Jag undrar alltså: Finns det någon annan lämplig brännare jag kan koppla in i pannan istället för Viking Bio? Någon har nämnt TB
Anubiz: Alla ska ha tack för alla tips mm, riktigt intressant och givande tycker jag. (pannrummet snart klart)
kaneone: Jag har samma behov, jag behöver en prisvärd då jag ska ha flera kaminer. Men hur funkar det? Det står att effekten är 7 kw med en verkningsgrad på 79% vilket motsvarar många av de andra i sortimentet som kostar dubbelt så mycket. Ger denna då samma effekt som de dyrare?