Byggahus.se
Fick lite info om pannan.
Släpps i september
Eldstads volym 138L
Vatten 105L
92%verkningsgrad
Plåtar likt Innova på väggarna i eldstaden
Spaksotning
Lamdastyrning,2 spjällmotorer
Display som kan styra upp till 4 värmekretsar "shuntar"

Verkar vara en riktigt fin panna :)
 
Ja den är väl i klass med en Inova 30 men tunnare plåt och spaksotning.

Sen är det luckor ala´ bildörr, tiden utvisar om det funkar.
 
Ja jag såg det där med bildörr.Undrar hur det fungerar.
Jag skulle nog kunna byta min innova mot den här om det var gratis.

Skicka PM med email om ni vill ha info bladet
 
Jag var och kände på den på nordbyggmässan,

ja luckmekanism från tyska bildörrar...

jag fick då inte igen nedre luckan efter att öppnat den, och gick vidare.
 
Någon som vet något om vilket pris den skall lanseras med? Var inställd på Baxi men denna verkar ju lite intressant...
 
Rikt pris var 52000:- läste ja nånstans.
 
Redigerat:
Ganska fin panna denna men frågan är hur stängningen av luckorna kommer att funka sedan den används ett tag? Var mycket svår att stänga tycker jag..:(

Styrning av sekundär och primärluft med Esbe "shuntstyrning"? Sekundärmunstycke av gjutjärn som såg mycket rejält ut. Löstagbara "varma plåtar" inne i vedmagasinet. Enkel förbränningskammare av "Orlantyp" d^_^b. Åtta spaksotade 2"-tuber i konvektionsdelen.

Ser som sagt väldigt fin ut men varför gjorde inte CTC sitt flaggskepp med större vedmagasin på en gång?
 
  • Foto0546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto0547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto0548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto0549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åskar skrev:
Ser som sagt väldigt fin ut men varför gjorde inte CTC sitt flaggskepp med större vedmagasin på en gång?
Dom flesta rörkrökarna i landet klarar bara av att tänka upp till 1500L :D
2st 750L tankar och då är ju pannan lagom
 
Har nu efter mycket velande bestämt mig det blev en ctc v40 samt ack på 2500 liter med 110 vattenberedare. d^_^b
Det enda jag inte gillar är prisetq(;^;)p Dock skall jag leva länge med detta.
 
Skoj! Släng upp bilder sen!
 
hugo boganoff skrev:
med 110 vattenberedare.
Hoppas att du beställt en förvärmningsslinga, annars förstörs skiktningen...
 
Räknar med att få grejerna om 2-3 veckor lägger upp bilder då. Förvärmningsslinga har jag inte beställt övertyga mig så kanske jag kan hinna ändra på det. Tanken är en borö rund T2500 dia 1400 höjd 2000. Tanken skall sprutisoleras med pur fixar detta själv samt tillägsisoleras så mycket som möjligt med rockwool.
Eftersom man bor i norrland ids jag inte fundera på solvärme, kanske det funkar bra dock undrar jag hur bekymmerslöst det är med underhåll orsakad av snötryck mm.
 
nackdelen med en beredare i toppen på tanken är att du fyller den med iskallt vatten när du duschar,
vilket gör att du kyler toppen på tanken som i sin tur medför en rejäl omrörning när det svala vatttnet runt beredaren ska ner till botten..

Men en förvärmningsslinga i nedre delen på din tank så förvärmer du vattnet som som fyller din beredare, vilket skapar bättre harmoni mellan temperaturskikten, dvs du kyler vattnet i nedre delen så kan det varma vara kvar i toppen..

Med andra ord Skiktning..
 
Förvärmningsslinga är ett måste, beroende på varmvattenuttag så räcker tanken flera dagar längre med en FV-slinga i botten av tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.