Hej, håller på för brinnade livet att installera nya pannan med tankar. pga plastbrist får jag använda det jag har vilket innefattar 3x500liter samt en 1x750.

Ikväll när jag skulle börja dra för vatten i vv-beredaren. Så gick anslutningen rätt av på 500litern. Som tur är har jag en vv-slinga på 750litarn. Dock står den som ni ser i medföljande bild på sidan om. Kommer det att ta längst tid att ladda den? Kan jag använda den vv-slingan eller ska jag försöka svetsa på en nytt järnrör i 500litarn?

Sedan undrar jag om ni tror det kommer fungera med laddningen som jag gjort. Jag har gått med 35mm på ladd samt retur. in med ett T-kors precis mitt emellan sista 500litarn och 750litarn. Gått tvärsöver.

Returen har jag gått till mitten igen, In med ett T-kors. Gå från det T-korset till sista 500litaren, och sedan andra anslutningen på T-korset bort till 750litaren.

Ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni?

MVH
Korvstroganoff

Varför dessa "slingor" vid 500L tankarna?
Jag försöker alltid få en stigande ladd-ledning och en fallande retur om möjligt, hur ser dragningen ut i horisontalled?

Det har jag gjort för att få nästan lika rörlängd mellan 500hundringarna och 750litaren. Laddröret stiger mot pannan där det sedan ska gå på panntoppen som går upp till expansion.

Returen är nog väldigt nära i lod.

Krilleman
Jag fattar inte grejen med dubbla VV-uttag?

Beredare i mittersta 500-tanken och VV-slinga i 750 tanken? :x

Laddningen tror jag det kan bli problem med, då vatten alltid tar lättaste vägen. Så om 750-tanken har mindre motstånd så får du upp returtempen mycket fortare på den innan hela volymen är genomvarm!

Redigerat:
Ja det sitter en beredare i 500an och slinga i 750in, varför är för att jag hade 750in innan jag köpte pannan då medföljde dessa 3 500a liters i pannköpet.

Du tror 750l laddas ur fortast? Hade tänkt koppla in radiatoreturen på sista 500an, vilket gör att 750in står som sist.

Alla rörkrökare jag pratat med tror på laddningen förutom att 750in kommer att ta längst tid att ladda, då hade jag planer på att sätta en skjutventil på laddröret till 500hundringarna för att ställa mer flödet, vad tror du om det? Då borde man kunna styra så flödet blir jämnt till alla tankar.

Jag har en kompis som satte ventiler in till varje tank, och som TS skriver så kunde han på det sättet ställa in så att alla tankar laddades någorlunda lika. Han drog inga "slingor" men blev nöjd efter att ha justerat ventilerna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.