Det är väl bara att titta på vreden så du vet vad det är och tittar du sedan i en manual till en 2000,3000 så blir der ju rätt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

kulle: Tack, det ska jag göra. Bra idé!! :)

DSC00830.jpg

Såhär ser vreden på vår panna, Vedex 2000 från 1995, ut. Någon som kan hjälpa oss med hur de ska stå vid start och sedan vid fortsatt eldning?

Mvh

Annika

Hej Annika!
Ratten till vänster bestämmer när fläkten och pumen ska start och stanna. Jag har min på den första eller andra lilla pricken. Gör så här: Ställ ratten klockan 12 elda pannan och sedan när det har slocknat i pannan vrider du ratten medurs tills fläkten stannar. där har du ett bra läge. Risken med som du har det nu är att om du lägger in fullt och pannan och tanken har kommit upp i full temperatur så kommer pannan att pyrelda, efter ett tag så tycker röktemp givaren att rökgaserna är kalla och så stänger den av cirkulations pumpen. Då börjar det att koka.
Fläktratten har jag på 80 grader då brukar fläkten att stanna när pannan når ca 90 grader ( kan säkert vara olika från panna till panna) Som du har det nu så skulle min fläkt stanna strax under 100 grader och eftervärmen som blir skulle få pannan att bli onödigt varm. Min ratt till cirkulationspump har jag ställd på ca 65 grade. Annars så är risken att min panna blir för varm. Beror säkert på vad man har för ladomat och termostat i .

Har du koll på hur spjällen ska stå?

Som det är nu så är det nedre spjället helt stängt och det övre lite öppet.

När du tänder ska det övre spjället vara helt ut och det nedre ska vara inne. Det nedre spjället är bestämmer hur rökgaserna går. När det är inne så går röken rakt upp i skorstenen detta för att underlätta tändningen. Men när fläkten startar så ska man dra ut det nedre spjället helt. Annars så går all värme ut i skorstenen. Om du har eldat med det nedre spjället helt inne så gissar jag på att du inte får någon vidare värme i pannan.
I det övre spället sitter det en platta som som gör att röken tar en extra tur uppe i pannan. Jag brukar bara skjuva in det spjället till hälften. Skjuver man in det för långt så brukar det puffa fram rök ur min panna.

Tack för hjälpen. Nu hoppas vi att det ska gå lite lättare. Annars lär jag väl komma tillbaka och fråga. :)

Ännu en gång, tack för all hjälp!

/Annika

Hej Annika

Jag eldar också i en vedex 2000, och mina vred står så här. Det längst till vänster har jag alltid på "plutten" rakt upp, alltså den stora i "driftläge". Fläktvredet har jag satt på 90 grader, har väl kanske med storleken på acc-tankar hur mycket eftervärme pannan genererar, själv slutar jag fylla pannan när returvattnet från acc-tanken hamnar omkring 80-85 grader. Använder mig av en Laddomat 21 för cirk/laddning av tank. Slutligen då Cirk-vredet, det har jag satt på 60 grader, och tycker väl att det funkar bra, ingen vetenskap bakom varför utan den har bara hamnat där någon gång.

Min panna tänder jag så här; Stänger fläktspjället (nedre) helt, öppnar "tändspjället" helt, fyller på med lite papper och tändved samt någon ev. några bitar riktiga vedklumpar. Öppnar askluckan ca: 2-3 cm och tänder på. Stänger givetvis iläggningsluckan, där får det sedan brinna tills allt tagit sig ordentligt, tar ung. 5-7-10 min. Skjuter ihop askluckan och kollar så det har tagt sig ordentligt, fyller upp pannan till ungefär undre kanten på luckan stänger igen så kontakten till fläkten reagerar. Börjar dra ut fläktspjället, till 3-4 cm, och låter fläkten komma upp i varv samtidigt som jag stänger askluckan helt. Drar ut fläktspjället helt och stänger "tändspjället". Jag brukar stänga det helt och sedan dra ut det ngn cm (har nog med höjden på skorsenen, samt vilket väder man har för dagen, att göra hur långt man kan skjuta in det utan att det puffar in)
Sedan när jag skall fylla på igen, dra ut övre spjället fullt ut, öppna övre luckan så fläkten stannar, när den stannat öppna luckan helt och fyll på, stäng luckan o fläkten går igång. Skjut in övre spjället igen till det läge du hade det. Sen är det bara att fylla på vid behov tills temp. är där man vill ha den.

Hälsn JPe

Hur går det med eldandet?

Tja, nåt fel verkar det vara med fläkten. Den stänger helt enkelt inte av sig när den når "rätt" temperatur. Dessutom, vår eldningslucka är lite längre ut på högre sida än vänster. Är det så hos dig med, eller är det vi som inte har alla grejer i ordning där heller?

Tack för att du frågar, vi jobbar fortfarande med problemen med att pannan tjärar igen.

Hälsn

Annika

Det är inte fel på fläkten utan på termostaten. Fläkten går ju för att den får spänning.... Fläkten är ju hel, då den går.

Hej igen!
Vad är det för fel på fläkten. går den tills pannan kokar?
Vart får du tjära? Inne i eldstaden kan det se riktigt hemskt ut. men det gör inget!
Men det får ju inte bli tjära i bakväggen. Hur har du de två rattarna som sitter bredvid fläkten. Dessa släpper in sekundärluft. Jag har mina båda rattar utskruvade till hälften.
Sotar ni ur pannan själv.
Kommer pannan upp i rätt temp?
Har man en trasig termostat i ladomaten så att den släpperigenom vattnent för tidigt så kan man få
tjärbildning.
Hur ser de keramiska plattorna ut som du lägger veden på?

Det är inte fel på fläkten om den går som jag skrev. Säkert fel på rökgastermostaten som STYR fläkten!
Eldar man galet så kahn man ibland bränna rökgastermostaten. . .

Klarar du inte att felsöka fram det så är det nog länge att ta ut någon som kan.

dockan75 skrev:
Pannan hade verkligen fungerat bättre om vi hade haft korrekt manual till den. Fast om inte ens NIBE har en så undrar man ju. Jag kollar dock igen, ingen som har en manual till en Vedex 2000 från 1995? Vreden skiljer sig från den som vi har, som gäller 1997 och framåt...

Tack på förhand!

Annika
Hör av dej om du fortfarande behöver en manual
Dan-Olof 0706241713

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.