Stångmatning, hur ser en sådan konstruktion ut?

Hej Vedeldaren,

Läste ditt inlägg om nytt system som ska klara av att elda även "skatbon".
Principen låter förträflig.

Det skulle vara intressant att kunna få ta del av hur det kommer att se ut ritningsmässigt.

Själv så har mina funderingar på valet av uppvärmningssystem börjat att aktualliceras.

Och valet lutar åt ett flissystem som är funktionellt och prisvärt. Det är bara lite svårt att kunna kunna finna bra anläggningar som är prisvärda i storleksordningen 50-60kW.

Är det lämpligt att flisa NU å sedan torka med spanmålsfläckt?
Hinner det bli tillräckligt torrt så det inte börjar mögla?
Har väldigt fin flis å har virke som är processat från i vintras. Men är lite tveksam på Att det blir så torrt att det inte börjar mögla undersommaren. Även fast jag blåser på det. Hur hanterar ni flisen? Annars så får dett ligga å torka som långved tills i höst. Strulet bara är att vi får barn då så ser att d hade varit skönt att fåbort flisningen redan nu under den fina torkperioden innan midsommar.

A man får prova då.

Det är inga problem att flisa nu perfekt om det får ligga och torka ett tag. Spannmålsfläkten behöver du nog inte använda om du inte flisar färskt. Ska det ligga på backen ute så är det nog bra om du har lite luft mellan flisen och presenningen du har över.

Börjar det inte bli oekonomiskt när man kör spannmålsfläkt?
Eller kör ni utan värme?
Måste bara fråga, står i valet och kvalet om jag ska satsa på vedeldning eller fliseldning.

Drömhus2012 skrev:
Börjar det inte bli oekonomiskt när man kör spannmålsfläkt?
Eller kör ni utan värme?
Måste bara fråga, står i valet och kvalet om jag ska satsa på vedeldning eller fliseldning.

Du torkar ju inte flis som när man torkar hö eller spannmål. Körde min 3 h mitt på dagen när det var som hetast ute. Gjorde så några dagar. I runda slängar kostade det kanske 200kr för 60kbm

Mycket tycke å smak. Själv så hade jag både utrymmet för fliseldning och ett stortvärmebehov samt maskiner. Å sen avskyr jag att springa å elda.
har mekat ihop värmesystemet själv. För att hålla ner kostnaderna.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Torkar man i spannmålsvagn då i flera omgångar eller hur blåser ni igenom flisen?
Ursäkta mina amatörmässiga frågor.

Finns många olikasätt.
Grundprincipen är väl bara att man vill pressa kalluft genom hela flisbädden.
Sen om det är ett stort fack eller en vagn spelar ingen roll.
Går att använda en vanlig spannmåls tork. Andra använder täckdikningsslang även slitsade avloppsrör i botten på flisbädden. Eler svepersplåt. (Plåt med en massa småhål i)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.