Tja! :)

Har fått erbjudande om att köpa en stor trave långved, ej så tjocka stockar i medel 4m långa.
Traven är på ca 30m3t till ett pris på 9000kr+frakt. (300kr/m3t)

Hur är priset?
Gjorde lite forskningar men kommer inte fram till det om det är ett bra pris eller inte..

Det som jag kommit fram till är att 30m3t är ungefär 17m3fub, då borde det innebära priset på traven motsvarar 526kr/m3fub och det låter dyrt. :x

Tankar?
 
Det är dyrt, en trav brukar kosta 4500-6000kr och är väl ca 13-15 fasta.
 
Ja, tyckte också det. Stämmer mitt räkningssätt att 30m3t är ungefär 17m3fub?
 
Hos mig kostar en biltrave björk ca 4000 kr. Letar man runt noga bland småbönderna hittar man ännu billigare. Brukar vara runt 12 m3fub. Innehåller ca 30 000 kWh.
 
Ja, hörde med en i grannbyn och han betalar 5000kr (inkl frakt) för en bunt.

Visst är det så att skogsägaren får 300-350kr/m3fub om han säljer det till sågen/massafabrik? isf så gör han ju en grym vinst om han säljer det för 526kr/m3fub till mig.
 
300-350 kr/m3fub in till massabruken stämmer bra. Så 9000 kr traven är svindyrt om det nu inte är rak kvistfri fura på lasset..
 
Då det gäller björk har jag aldrig sett en mätsedel på biltrave över 12 m3fub då björken oftas är lite krokig och i varierande längd. Dock får man som oftas mest kWh för pengarna om det är ren björk.
 
3 - 350 kr / fub, hittade en prislista där rensorterad björk betalas med 370 kr / fub +moms = 462kr
+ frakt

Så ditt exempel på 526 kr ger en fraktkostnad på 64 kr /fub eller 1088kr
Någon grym vinst kan jag inte kalla det för...

Fast om det är en affär utan kvitton och sånt är det kanske en bra affär...
 
99% säker på att skogsägaren inte kommer med något kvitto :)

Vad innebär "rensorterad björk"?
 
belgar skrev:
99% säker på att skogsägaren inte kommer med något kvitto :)

Vad innebär "rensorterad björk"?
Bara björk i massaveden, är det med andra lövslag så blir det annat pris...
 
Jag har pratat med några virkes köpare (typ sydved och liknande) och de säljer inte lövmassaved till privatpersoner. Vilka handlar ni av?
 
Köper direkt av skogsägaren.
 
Krilleman
Jag handlar också direkt av skogsägeren i byn! Han drar bara ut med skotaren och "hämtar" upp stock åt mig någon km bort och lägger högen direkt där jag vill ha den.

Smidigt som tusan! :thumbup:
 
davvethepirate skrev:
Jag har pratat med några virkes köpare (typ sydved och liknande) och de säljer inte lövmassaved till privatpersoner. Vilka handlar ni av?
Hallå, du måste ju prata med dom säljer ved, inte med dom som köper... 
 
davvethepirate skrev:
Jag har pratat med några virkes köpare (typ sydved och liknande) och de säljer inte lövmassaved till privatpersoner. Vilka handlar ni av?
Hallå, du måste ju prata med dom säljer ved, inte med dom som köper... 
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.