11 555 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Vedpris långved
Sida 1 av 2
Tja! 
Har fått erbjudande om att köpa en stor trave långved, ej så tjocka stockar i medel 4m långa.
Traven är på ca 30m3t till ett pris på 9000kr+frakt. (300kr/m3t)
Hur är priset?
Gjorde lite forskningar men kommer inte fram till det om det är ett bra pris eller inte..
Det som jag kommit fram till är att 30m3t är ungefär 17m3fub, då borde det innebära priset på traven motsvarar 526kr/m3fub och det låter dyrt. :x
Tankar?
Har fått erbjudande om att köpa en stor trave långved, ej så tjocka stockar i medel 4m långa.
Traven är på ca 30m3t till ett pris på 9000kr+frakt. (300kr/m3t)
Hur är priset?
Gjorde lite forskningar men kommer inte fram till det om det är ett bra pris eller inte..
Det som jag kommit fram till är att 30m3t är ungefär 17m3fub, då borde det innebära priset på traven motsvarar 526kr/m3fub och det låter dyrt. :x
Tankar?
Ja, hörde med en i grannbyn och han betalar 5000kr (inkl frakt) för en bunt.
Visst är det så att skogsägaren får 300-350kr/m3fub om han säljer det till sågen/massafabrik? isf så gör han ju en grym vinst om han säljer det för 526kr/m3fub till mig.
Visst är det så att skogsägaren får 300-350kr/m3fub om han säljer det till sågen/massafabrik? isf så gör han ju en grym vinst om han säljer det för 526kr/m3fub till mig.
3 - 350 kr / fub, hittade en prislista där rensorterad björk betalas med 370 kr / fub +moms = 462kr
+ frakt
Så ditt exempel på 526 kr ger en fraktkostnad på 64 kr /fub eller 1088kr
Någon grym vinst kan jag inte kalla det för...
Fast om det är en affär utan kvitton och sånt är det kanske en bra affär...
+ frakt
Så ditt exempel på 526 kr ger en fraktkostnad på 64 kr /fub eller 1088kr
Någon grym vinst kan jag inte kalla det för...
Fast om det är en affär utan kvitton och sånt är det kanske en bra affär...
Jag har pratat med några virkes köpare (typ sydved och liknande) och de säljer inte lövmassaved till privatpersoner. Vilka handlar ni av?