Hej ! Förutsättningarna är följande .:
Idag . Albin arctic vedpanna -99 ,2x500 l ack m elp + vvb . 50l el-vvb efter acktank .2 st l/lvp .
Litet hus från -37 med källare och inredd vind , 58kvm. Automatshunt med innegivare .
Efter mycket läsning här skulle jag vilja ha en bättre panna . Kanske nån här har använt albin arctic som är en liten självdragspanna och någon annan och kan jämföra?
Pannan funkar men upplevs av mig som den brinner bra mitt i eldningscyceln , ryker i början och slutet av eldningen .
Har endast 70 cm mellan vägg o ack . Vill ha en panna med sugfläkt , primärluft i botten av veden ev. lambda . Bra förbränning , enkel att aska ur . Vad mer ska man sikta på ?
Erik

Effectan ser ju fin ut , men de uppger att pannan ska ha 15cm på ena sidan ,50 cm på andra . Blir tyvärr ingen plats kvar för pannan ! Kanske räcker med några cm i verkligheten ? 40 cm ved funkar .
Båda dessa pannor har en asklåda i plåt , som skall dras ut och tömmas . Vill helst ha en konstruktion där man skrapar ut askan istället .Erik

Någon av de österrikiska vore fint . Tyvärr för stora . Eller ?
Ingen som bytt ut en albin arctic och har erf. om det är värt det ?
Eller det kanske går att förbättra den ?

Har du några möjligheter att flytta något i pannrummet ex acktank? När jag själv bytte så kollade jag till en början på pannmått utifrån vad som passade med hur det för tillfället var. Bland annat Efter att ha flyttat en dörr och bestämt mig för att köra med öppen expansion och en rektangulär tank så fick jag in den pannan jag ville ha. Mycket extra jobb men idag ångrar jag inte det en sekund!

Ingen som bytt ut en albin arctic och upplevt ngn skillnad ?
Eller kanske man ska tänka på l/v -vp som komplement ?

Maga 25 , kan det va nåt ?

Effectan ser ju fin ut , men de uppger att pannan ska ha 15cm på ena sidan ,50 cm på andra . Blir tyvärr ingen plats kvar för pannan ! Kanske räcker med några cm i verkligheten ? 40 cm ved funkar .
Enligt Effecta beror 15 cm måttet enbart på längden på den medlevererade rökstosen. Pannan kan ställas med ena långsidan direkt mot en vägg. På den andra sidan måste man ju kunna komma förbi bland annat för att kunna sota lättare.

Tycker du ska ringa till effecta och kolla. Har en effecta Woody 35 kW själv och de gånger jag pratat med dem har de varit fantastiskt hjälpsamma.

Hur är det med effecta, behöver man plocka ut plåtbaljan för att tömma aska ? Eller skrapar man ur den ? Vill helst slippa det när det vore enklare att skrapa ut askan . Är iallafall klumpigt på albin-pannan .

Man måste plocka ur baljan.

maga 25 ? vedolux 30 ? Båda ser ut att få plats . Nån annan som är bättre ?
Erik

jussi_76 skrev:
Kolla på Effecta Lamda 25kW. Tycker den ser ut att uppfylla dina krav.

[länk]
Varför skriver inte Effecta vedlängd på den lilla pannan ? Kan det vara för att den inte klarar 50cm ved möjligen.

kulle
micke_t skrev:
Varför skriver inte Effecta vedlängd på den lilla pannan ? Kan det vara för att den inte klarar 50cm ved möjligen.
Det står eldstadsdjup 450mm;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.