Har nu tänkte att skaffa ett flis förråd som räcker för årsbehovet.
Tänkte höra om någon har några tipps på detta.
finns ju fjäderomrörare och även skrapförråd och även toppmatade skrapförråd.
Men med tanke på vad d kostar så är funderar jag på att bygga ett. Men frågan är om det är värt mödan, mot att köpa ett. Har försökt att hitta reda på information om vilket förråd som kan vara bäst för mitt ändamål å lutar nu mot fjäderomrörar förråd. verkar bli enklaste installtionen och vissa fördelar. Någon som byggt ett eller hittat en billig lösning?
Tänkte höra om någon har några tipps på detta.
finns ju fjäderomrörare och även skrapförråd och även toppmatade skrapförråd.
Men med tanke på vad d kostar så är funderar jag på att bygga ett. Men frågan är om det är värt mödan, mot att köpa ett. Har försökt att hitta reda på information om vilket förråd som kan vara bäst för mitt ändamål å lutar nu mot fjäderomrörar förråd. verkar bli enklaste installtionen och vissa fördelar. Någon som byggt ett eller hittat en billig lösning?
Jag har ett 40kbm stort förråd som skall täcka mitt årsbehov. Jag har fjäderomrörare i botten. Enda nackdelen vad jag kan se är att det inte skrapar ur hörnen på mitt kvadratiska förråd. Men det kan ju vara bra och ha lite reserver ute i hörnen
. Fungerar annars klockrent, har dock bara 3-veckors drifterfarenhet.
precis dom måtten som jag behöver, vilken fjäderomrörare använder ni och vad kostade den?
kollade med energiteknik veto fjäderomrörare utan brännarhuvud och styrning så skulle den kosta 128tusen. för den pengen så kan jag bygga en mycket billigare.
kollade med energiteknik veto fjäderomrörare utan brännarhuvud och styrning så skulle den kosta 128tusen. för den pengen så kan jag bygga en mycket billigare.
Redigerat:
Jag har ett flisfförråd på ca 15-18m3 som täcker halva årsbehovet, bygde det av ett gammalt skrovflak som suttit på en järnvägsvagn, 6x2,5m, fungrar utmärkt att lasta ur med skopa då bredden passar skopan på 2m perfekt 
Jag byggde egen fjäderomrörare. Vinkelväxlar/motorer hade jag sen innan. Skruven på 5m kostade 5000kr om jag minns rätt. Den är byggd på samma sätt som veto's men mina utväxlingar stämmer inte riktigt eftersom jag tog vad jag hittade.
Förrådet är på 4x4m och murat ca 3m högt med tippbart tak.
Men jag vågar inte fylla upp fullt än eftersom växeln under fjäderomröraren är lite underdimensionerad. Som det är nu så fyller jag förrådet halvfullt varje gång.
Skicka PM om du vill veta mer.
Förrådet är på 4x4m och murat ca 3m högt med tippbart tak.
Men jag vågar inte fylla upp fullt än eftersom växeln under fjäderomröraren är lite underdimensionerad. Som det är nu så fyller jag förrådet halvfullt varje gång.
Skicka PM om du vill veta mer.
Är det någon som sett ett förråd med övermatare? Verkar vara en smidig lösning.
Fördelar är ju isåfall att man slipper skotta väck flisen om vinkelväxeln skulle haverera.
