Hej

Jag går på Industridesign på konstfack och vi håller för tillfället på och tar fram en ny pelletskamin.
Där av så skulle jag bli mycket glad om det är någon som har några tankar eller synpunkter om pellets och pelletskaminer
Tex användning, instalering, underhåll, utseende m.m... allt är av intrese!

Tackar på Förhand

Kåre
 
utseendet framförallt, det finns inte många pelletkaminer idag som är riktigt snygga, om man jämför med vedkaminer. Sen vill man ju ha bra värme, och gärna så tyst som möjligt.
 
eddiepom skrev:
Jag går på Industridesign på konstfack och vi håller för tillfället på och tar fram en ny pelletskamin.  
Där av så skulle jag bli mycket glad om det är någon som har några tankar eller synpunkter om pellets och pelletskaminer
Tex användning, instalering, underhåll, utseende m.m... allt är av intrese!
Drömma kan man ju alltid - som konsument ;). Jag förmodar att du, Kåre, avser pelletskamin som ska stå 'synligt' - i vardagsrummet tex. I så fall tycker jag :

- pelletsförråd som är ett par ggr större än befintliga på marknaden idag. Den ska gärna kunna rymma mer än 30 kilo. Ofta kan man köpa till extraförråd som sätts ovanpå kaminen - men de är så anskrämligt fula så åtminstone jag fyller hellre oftare manuellt.
- den ska kunna rengöras/dammsugas lätt med möjlighet att vrida standarddammsugares munstycke inne i eldstaden (inga rör som sitter för trångt och ivägen)
- på min finns ett järnraster som man drar ut/in dagligen och eftersom alla delar är i gjutjärn blir det lite tungarbetat för veka händer ... just den dagliga avsotningen bör kunna skötas med lätthet
- snyggt format glas som visar hela lågan/eldstaden
- jag har ännu inte rengjort inuti kaminen - görs efter något år - och detta fasar jag för; den verkar otroligt komplex och det finns mycket att designa för att denna del görs enkel och smidig
- smidig extra dosa för att kunna koppla till ett bilbatteri, tex, när elen går.
- gärna ovansida som kan användas till annat - värma vatten, torka vantar eller stövlar etc. Ofta finns som tillägg någon typ av extraskiva men dessa är så otroligt fula
- hög, smal, elegant, diskret, rena linjer - med andra ord - design!

Tyvärr smälter vi kunder gärna för extremt snygg design ... för min egen del tyckte jag EcoBabyn var den snyggastepå marknaden ... men hade det funnits en mer designad kamin till vettigt pris hade jag nog valt den ni kommer att lyckas med ;D

 
hur gick det med kaminen såhär 10år senare? blev det produktion =) dom är då fortfarande riktigt fula dom jag har hittat på marknaden tyvärr eller snussssskigt dyra =(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.