hej
köpte mej en junselebrännare för några månader sen,
jag har försökt få tag i info hur man ska elda med den på bästa vis...
men det finns väldigt dåligt med info om den, det enda elektriska som finns är fläkten läste nånstans i en annons att den skulle gå på pannans termostat men min brännare har bara en stick kontakt till fläkten så förstår inte hur den ska kunna gå på pannans termostat..
annars måste man ju hålla koll på tempen hela tiden och tända och släcka brännaren men det är kanske så den ska fungera..
vore kul om någon har erfarenhet av junselebrännaren och kan dela med sej om hur den fungerar och
om det är värt att använda den eller om man ska kosta på sej en annan brännare
mvh/erik
köpte mej en junselebrännare för några månader sen,
jag har försökt få tag i info hur man ska elda med den på bästa vis...
men det finns väldigt dåligt med info om den, det enda elektriska som finns är fläkten läste nånstans i en annons att den skulle gå på pannans termostat men min brännare har bara en stick kontakt till fläkten så förstår inte hur den ska kunna gå på pannans termostat..
annars måste man ju hålla koll på tempen hela tiden och tända och släcka brännaren men det är kanske så den ska fungera..
vore kul om någon har erfarenhet av junselebrännaren och kan dela med sej om hur den fungerar och
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mvh/erik
ja det är sant ang brandrisken.. bilden är lånad min har en vattenbehållare uppe med nån sorts säkerhetsgrej om det börjar brinna bakåt
ingen som vet hur den ska kunna kopplas till termostaten på pannan ?
ingen som vet hur den ska kunna kopplas till termostaten på pannan ?
Man brukar koppla in ett uttag, typ vägguttag, till termostaten och montera på utsidan av pannan.
Sedan jackar man in stickproppen till brännaren där.
Brännaren fungerar enligt samma princip som en vedförugn.
När termostaten bryter stannar fläkten och brännaren går ner på sparlåga en tid till termostaten startar fläkten igen.
Jag vill minnas att där också finns en liten stång som reglerar hur högt ovan glödbädden matarröret står. Det styr hur mycket pellets som matas fram i varje giva och därigenom effekten på brännaren.
Sedan jackar man in stickproppen till brännaren där.
Brännaren fungerar enligt samma princip som en vedförugn.
När termostaten bryter stannar fläkten och brännaren går ner på sparlåga en tid till termostaten startar fläkten igen.
Jag vill minnas att där också finns en liten stång som reglerar hur högt ovan glödbädden matarröret står. Det styr hur mycket pellets som matas fram i varje giva och därigenom effekten på brännaren.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok då förstod jag lite hur den fungerar, frågan är bara hur jag ska gå tillväga för att sätta ett uttag vid termostaten på panna osv?? För de lär ju gå ström via termostaten som bryter och slår på fläkten nu fick man lite att grunna på
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden