1 589 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Automagisk varmvattenreglering.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Om man vill ha högst 60 grader varmt varmvatten, och ibland har över 100 grader (ved), vad finns det för regleringsutrustningar att välja mellan som håller hyffsat?
Obs, jag har inte ens googlat utan vet bara att grannen som också eldar med ved säger: -dom håller bara ett halvår.
Varför? Högtrycksaggregatet vill ha 60 grader max, spinnoff: disk- och tvättmaskin klarar 55 grader. Dessutom är det så kul att göra av med hemgjort varmvatten så det får gärna kosta lite.
Obs, jag har inte ens googlat utan vet bara att grannen som också eldar med ved säger: -dom håller bara ett halvår.
Varför? Högtrycksaggregatet vill ha 60 grader max, spinnoff: disk- och tvättmaskin klarar 55 grader. Dessutom är det så kul att göra av med hemgjort varmvatten så det får gärna kosta lite.
En vanlig blandningsventil brukar fungera i 20 år iaf, ger den upp på ett halvår måste det bero å vattnet?
Den som satt vid beredaren i förra kåken var från tidigt 80-tal och den fungerade när jag sålde.
Den som satt vid beredaren i förra kåken var från tidigt 80-tal och den fungerade när jag sålde.
Jag kör med en vanlig ESBE-blandventil har hållit i 30 år, köpte en utbytesinsats för några år sedan men har inte behövt byta den än och jag eldar med ved.
http://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/ventilkombination/esbe-ventilkombination-22
Min är av äldre modell men det är den typen.
http://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/ventilkombination/esbe-ventilkombination-22
Min är av äldre modell men det är den typen.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Ok. Den klarar den höga temperaturen rätt bra alltså? Det blir lätt över hundra grader med självcirkulation till tankarna. Det jag vet med grannens vatten är att det torde vara surt eftersom dom har grävd brunn, men om jag minns rätt så kopplade han haverierna till tillfällen med 'lite höga panntemperaturer'. Fast det kan ju vara en kombination.
Jag testar en sådan, alternativet hade varit att ta en avdankad shunt med automatik och ett par backventiler. Fast om jag så måste byta termoventil var femte år är det nog smidigare!
Jag testar en sådan, alternativet hade varit att ta en avdankad shunt med automatik och ett par backventiler. Fast om jag så måste byta termoventil var femte år är det nog smidigare!
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Sådärja. Efter Smurfens länk och minnesreflex grävde jag fram en ESBE 20 ur den ärvda braatthaVVS-lådan.
De blandningsventiler jag hittar är specade upp till 90 grader, så även denna. Jag antar att det är tilltaget i underkant då.
De blandningsventiler jag hittar är specade upp till 90 grader, så även denna. Jag antar att det är tilltaget i underkant då.
Redigerat:
Klicka här för att svara
