Hej!

Funderar på att skaffa en Ariterm pelletskamin (förmodligen Lilla Frö) + Drag.
Har läst en hel del ont om dessa, men alla inlägg har varit flera år gamla... Var idag och pratade med en återförsäljare som bedyrade att de barnsjukdomarna är borta.

Är det någon som nyligen installerat en dragfläkt tillsammans med någon av Ariterms kaminer och kan ge lite feedback?

Tack på förhand!
 
Hemmakatten
Är det en rökgasfläkt du menar? Det finns väl på alla pelletskaminer? I annat fall skulle de inte fungera.

Läste dock för ett tag sedan om någon amerikansk pelletskamin som fungerade utan el och hade nån speciell konstruktion och skorsten som fungerade helt utan elförsörjning.
 
Drag är Ariterms namn på sin lösning för att slippa skorsten. Det är en låda på utsidan vägg som kyler ned rökgaserna och släpper ut dem i markhöjd.

Jag är också nyfiken och sugen på en sån. Vore skönt att slippa borra ett jättehål genom hela huset.
 
Ja precis, det är för att slippa skorstenen.
I och med att allt hänger på dragfläkten så stannar allt om den krånglar. Det är så klart bättre med en skorsten, vilket jag saknar i mitt direkt-el hus.
Det fungerar så här:
http://youtu.be/6iVYybF8uxI

Men det har varit klagomål på att den stannar vid för många minusgrader, att den har varit dålig i vissa kombinationer av ariterms pelletskaminer. Även vissa äldre varianter av Drag har det varit klagomål på.
Men det finns ingen aktuell information när jag söker efter inlägg, därav frågan.

Jag står i valet och kvalet att installera Drag, eller bygga skorsten. Det senare är ju mycket dyrare, och det är lite halvlurigt att installera i kåken...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.