Rörmokaren som satte in min ackumulatortank va snäll nog och satte på kulventiler för att kunna utöka med ytterligare en tank. Dock missade han den på radiatorreturen... Nu är jag sugen på o försöka klämma in en tank till men går de verkligen att koppla vidare så här?

• 1370727051363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1370727071646.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte koppla radiatorreturen vidare till tank 2 för att det ska fungera.

Nja gör jag inte de så blir ju den där tanken kall först o de vill jag inte eftersom jag har beredare i den. De jag menar är om man bara kan koppla vidare från dom där kulventilerna eller om man måste koppla så de blir samma rörlängd till båda tankarna?

kulle
Radiatorreturen bör du plugga o dra vidare till nästa tank.
Sen fungerar det bäst om du seriekopplar tankarna eftersom du har beredare i tanken.
Enda nackdelen är på sommaren då du inte har nån radiatorretur som skjuter på det varma vattnet över i tank 1.
Då kan det vara bra att ha det kopplat så man själv kan välja om man vill ha serie eller paralell kopplat.

EDIT: Tittade på bilden igen..... Har du laddningen i toppen ?

Redigerat:
Jo de vore ju naturligtvis bäst att kunna ha både och, men min ekonomi är extremt begränsad nu så jag tänkte försöka göra jobbet själv och då bara paralellkoppla så som de är förberett om de nu går utan att få problem med i och ur-laddning.

Ja laddningen sitter tyvärr i toppen men de funkar bra. Laddningen är T-kopplad i toppen med avluftning uppåt.

Min rörmokare ville inte riktigt göra som jag ville ha de...

Eller så slänger du in en laddomat 5030 mellan tankarna, och då kan du sätta in en rejält stor extra tank.

Du borde åtminstone sätta röret med radreturen ihop med röret för tankreturen och inte ha det in i tanken, och då även sätta den hopkopplingen borta vid andra tanken om möjligt. Alltid bra med lite utjämning av flödena som drivs av pump så att inte tank 1 blir mer lastad, särskilt som du nu har beredare där. Ser ut som lite lätt klåparvarning på rörmokarn, men säkert händig med presstång och dito delar :).

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Parallellkopplade tankar fungerar som om det vore en enda tank om parallellrören är tillräckligt grova för ditt flödesbehov och sitter på någorlunda samma höjd.Termiken sköter resten. Huvuddelen av sveriges ackumulatorsystem är inkopplade på samma sätt. Skulle du av nån anledning vilja optimera systemet så skulle en bivalent shuntning göra mer verkan än en seriekoppling.

Det blir lite fel att kalla det parallellkopplat när det egentligen ska kopplas enligt tischelmann-principen, dvs. Lika tryckfall över alla tankar, parallellkopplat blir det inte så.

både laddning och framledning bör kopplas så.

Sen fungerar ju dom flesta rördragningar, om än inte optimalt.

Oberoende borde du sätta radreturen på röret gemensamt före tankarna, helt oaktat serie, parallell eller den i sig perfekta Tischelmannkopplingen för tankarna sinsemellan.

Tack för alla svar. Verkar betydligt mer krångligt än jag hade hoppats på så jag avvaktar tills jag får råd o ta hit en riktig rörpulare.

Men om jag bara vill ha parallellkopplat så bör jag alltså sätta radreturen på samma rör som returen till pannan? O sen koppla rubbet enligt tieschelmann?

Riktiga rörpulare är det ont om. Du måste själv veta hur du vill ha det, annars kan det bli precis hur som helst.

Jo de har jag märkt.. ska försöka göra nån ritning.

Det kommer funka bra att docka en till tank på dina anslutningar värmen kommer att fördelas mellan tankarna vid eldning samt vid urladdning.

De låter bra. Dom flesta tankar jag har sett är ju kopplade så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.