Ska bygga ny fyrkantig acktank och lurar på några saker. Vilken plåtkvalitet kan vara lämplig? Tjocklek på plåt?
Storleken blir ca 1200x1600x2000

Jag tror inte att man får bygga tryckkärl hur som helst, troligen finns vissa krav att ta hänsyn till. Skulle tro röntgen av svetsar och provtryckning är minimum, skulle nåt hända kan du säkerligen få problem med din försäkring och i värsta fall så blir någon skadad.

Redigerat:
Ja i ett värmesystem så ÄR det ett tryckkärl som ÄR trycksatt!

Majgårdarna
Ta den billigaste plåten då hittar.

Bygger du ett öppet system? Med ett öppet expansionskärl?

Det finns nog ingen tillverkare som kör röntgen på acktankar för villa ägare...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har öppen expansion. 4mm räcker väl, det blir ju massa stag ändå.

Majgårdarna
Ja 4mm borde bli bra.

Om ni tänker er öppet med expansion på vinden så är tanken fortfarande trycksätt med 1 bar?

Angående röntgen, nej men det krävs licens för att svetsa tryckkärl, ska en lekman göra det så är det nog röntgen som gäller som kontroll. Det är inte mig ni får problem med, det är utifall att det skulle hända nåt som det blir problem, tex att tanken spricker och sköljer 80 gradigt vatten över någon eller om tanken exploderar så någon blir skadad.

Angående material så skulle jag knalla över till lämplig plåtleverantör och beställa plåt för tryckkärl och sen gå till någon som säljer tillsatsmaterial och köpa rätt tillsatsmaterial för vald applikation samt nytt, rent och fint tillsatsmaterial, för att minimera problem med porer och annat skit.

Nej, det krävs ingen licens för att tillverka sin egna acktank.

Trycket är för litet, för att det ska utgöra någon fara. Felaktig svets, kan leda till läcka, explosion är ingen risk.

Vad händer om expansionen skulle bli igensatt? Finns nog anledning stt det finns licens för det i alla fall.

Majgårdarna
Systemet skall väl ha 3 st oberoende säkerhetssystem.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
xdigger skrev:
Vad händer om expansionen skulle bli igensatt? Finns nog anledning stt det finns licens för det i alla fall.
Hur/vad skulle kunna sätta igen expansionsröret/tanken så mycket, att en explosion av tanken skulle bli möjlig???
Det krävs ett JÄVLA tryck om en tank ska explodera, innan den börjar läcka.

Har du någon källa på att det krävs licens för att tillverka egen acktank.

Det måhända men i Sverige där det krävs papper på allt så kan msn ju dra egna slutsatser själv.

Dessutom pratade jag med en som tillverkar just acktankar som berättade det för mig när jag själv var i samma tankar.

Behöver ju inte bli så griniga bara för man försöker dela med sig, tycker det är värt att kolla upp så man inte råkar illa ut i onödan.

Plåt för tryckkärl? Det har jag aldrig hört talas om, och då vandrar jag ändå omkring bland hundratals tryckkärl och trycksatta ledningar dagligen. Både vanlig svart plåt och syrafast funkar bra, dock är det syrafasta känsligare för hastiga temperaturväxlingar och kraftiga tryckstötar. Med ett bars tryck torde 3mm plåttjocklek räcka. Vilken svetsmetod hade du tänkt köra? (Mig, tig eller pinne?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.