Har nu monterat en 78 graders termostat i laddomaten på farsans orlan 40 kW.
Följden blev natutligtvis att den pannan stannade runt 80 grader, vilket dumt nog är max temp för denna panna i orginalutförande.

Efter att ha lagt lite isolering ( 3mm ) mellan givare och pannan visar regulatorn 76 grader och laddomaten 82 grader.

Jag tycker att denna panna har en ganska taskig styrning både vad gäller start av pump och stopp av fläkt vid utbrunnen panna.

Planerar att intallera en rökgas temostat till att börja med.

Undrar lite hur ni andra har gjort, har läst lite om potetiometrar mm.

Kan man inte gå in i regulatorn och trimma den lite så man kan få en rättvisande temp på regulatorn.

Det är ju inte jättebra att lura givaren för man förskjuter ju tempen för överhettningen och för förbränningsregleringen också.

På baksidan av regulatorn sitter två pottar att reglera nått med, vad exakt gör dom?

Är det ingen på forumet som har en vettig funktionsbeskrivnig på regulatorn, med elschema.

Har vi ingen medlem här som kan polska, jag tror att det finns mer info på deras polska hemsida. :(

vedeldaren skrev:
Är det ingen på forumet som har en vettig funktionsbeskrivnig på regulatorn, med elschema.

Har vi ingen medlem här som kan polska, jag tror att det finns mer info på deras polska hemsida. :(
tittade genom deras polska hemsida och hittade inget vettigt - en färgglatt julhälsning har dom hunnit med men inte en enda instruktion eller schema för sina produkter ... som är under uppbyggnad , sägs det ::)
Misstänker att dom på detta sätt reserverar jobb för sina montörer och service ;). Datorer finns inte heller i varje hus där och satsningen att finnas på internät är blygsam och ej i nivå med det man är van i Sverige :(.
Hamnade över en diskusion bland polska Orlan-användare men det var ingen där som klagade på tempregleringen.....
hade kanske otur i sökningen... hittar du något du vill ha översatt så ställer jag gärna upp
gaia

Tänk på att pannan bara är spec. till 80gr :-?.

/danso

Hej!
Jag hade en 25kw från början som ställde till problem och då skyllde dom på att huset var för stort för just pannan, så jag bytte till en 40 kw panna som har samma problem.
det puffar hela tiden och skällaren är fyld av rök och man kan känna lukten hela vägen upp till huvudettaget.
sen köpte jag en fläkt och monterade den på skorstenen och har fortfarande samma problem!

om ni känner igen problemet eller känner att ni kan veta vad det är för fel och kan hjälpa så skulle jag bli väldigt tacksam innan jag får lungcancer!

har haft detta problem i två år och är helt slut nu!
vi har justerat allt man kan och ena dagen funkar det men dagen efter kan det vara helt annorlunda!

tack på förhand

Catarina R

Vad säger instruktions manual ang. täthet i luckorna. I min manual finns instruktioner som förklarar hur man justera luckan. Manual också visar och förklarar vad the två små pottar är för.
Paps

Hej!

Jag köpte en rökrörstermostat från termoventiler och nu startar laddomaten snabbare och stänger av sig innan den börjar ladda ur tankarna..

Dom små "pottarna" reglerar du väl genomblåsningen med?

Jag ställde in genomblåsningen så att fläkten går igång i 90 sek med en minuts mellanrum och efter det så kommer pannan upp i ca 85 grader och laddomaten laddar tankarna.

@ catarina.

Har haft samma problem, men har fått bukt med det.
Det som dom skriver i instruktionen om att göra ett 10cm tjock glödbädd det gäller verkligen.
När du sen lägger in veden lägg dom största bitarna i mitten och mindre på sidorna, detta för att det inte ska bli fri luftväg genom keramik hålet. När en puff uppträder stäng av pannan öppna försiktigt övre luckan och rör runt lite(packa ihop det) så slutar det.
Har man en dragregulator så ser man när det börjar för då börjar spjället stå vidöppet.

Pröva och var noga (lägg gärna dom kluvna bitarna med barken neråt så det blir instabilt).

hej
jag har inga problem med orlan pannan det var bara ett litet fel , ask stenarna låg framför hålet där nere men det är nu fixat

ali o catarina

Centrera stenarna som det står i injusterings manualen.
För mycket aska i nedre kammaren kan också leda till puffar och dålig lukt.
Om du inte ligger fel i fördelningen av syret till övre kammaren förstås. då, för lite syre i övre kammaren leder också till att pannan börjar leta syre på fel ställen samtidigt som gengas lukt sprids i pannrummet..
Kolla injusterings manualen .justera efter den !
Det gjorde jag och mina panna äger...

ali skrev:
Hej!
Jag hade en 25kw från början som ställde till problem och då skyllde dom på att huset var för stort för just pannan, så jag bytte till en 40 kw panna som har samma problem.
det puffar hela tiden och skällaren är fyld av rök och man kan känna lukten hela vägen upp till huvudettaget.
sen köpte jag en fläkt och monterade den på skorstenen och har fortfarande samma problem!

om ni känner igen problemet eller känner att ni kan veta vad det är för fel och kan hjälpa så skulle jag bli väldigt tacksam innan jag får lungcancer!

vi har justerat allt man kan och ena dagen funkar det men dagen efter kan det vara helt annorlunda!

tack på förhand

Catarina R

Det finns utförliga beskrivningar för detta problem på Polimex hemsida .
Mycket enkelt att åtgärda..
Pottarna reglerar urblåsningstid samt vilotid på urblåsningarna...
Om du har 80 graders termostat skall man alltid använda 72 graders laddomat termostat.
Annars får pannan för lite arbetsmån.
Jag har en nyare panna med 97 graders styrning,med 78 graders i laddomaten.
Den ligger och laddar tanken på 88 grader tills tanken har blivit varmare än så då stiger den tills det slutar brinna av ved brist.
Helt perfekt tycker jag i alla fall.

vedeldaren skrev:
Har nu monterat en 78 graders termostat i laddomaten på farsans orlan 40 kW.
Följden blev natutligtvis att den pannan stannade runt 80 grader, vilket dumt nog är max temp för denna panna i orginalutförande.

Efter att ha lagt lite isolering ( 3mm ) mellan givare och pannan visar regulatorn 76 grader och laddomaten 82 grader.

Jag tycker att denna panna har en ganska taskig styrning både vad gäller start av pump och stopp av fläkt vid utbrunnen panna.

Planerar att intallera en rökgas temostat till att börja med.

Undrar lite hur ni andra har gjort, har läst lite om potetiometrar mm.

Kan man inte gå in i regulatorn och trimma den lite så man kan få en rättvisande temp på regulatorn.

Det är ju inte jättebra att lura givaren för man förskjuter ju tempen för överhettningen och för förbränningsregleringen också.

På baksidan av regulatorn sitter två pottar att reglera nått med, vad exakt gör dom?

Det borde gå en massa kubikmeter mindre ved när pannans volym överenstämmer med storleken på huset.
Tråkigt att behöva läsa sådana hemska kommentarer tydligen beroende på handhavande fel...
Nu verkar det ju funka fina fisken i alla fall.

ali skrev:
Hej!

tack på förhand

Catarina R

Regulatorn (Ekoster 2) till en Orlan vedpanna 25kw, håller på att lägga av, kommer förmodligen att gå sönder helt snart som den beter sig...
Funderar på att sätta dit en egen regulator men vet ej hur fläkten styrs.
Enligt en manual jag hittar så verkar det finnas en mjukstart, plus att den har reglerbar effekt...Någon som vet mer om detta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.