Jag har en beg Baxi ståendes i garaget som ska in i huset/pannrummet om jag hinner i år. Några tips på installationen?
Jag kommer byta ut all keramik. Har för mig att skålen och bottenplattan är trasiga. Mittenstenen med all hål har vittrat sönder totalt, inte mycket kvar av den. Plåtarna som hänger på väggarna inne i pannan är förvrängda längst ner av värmen. Gör det något?
Vad för dragstabilisator ska man köra med? På min gamla vedpanna sitter det någon variant. Ska se om jag kan ta bilder på grejerna.

Joukko skrev:
Jag har en beg Baxi ståendes i garaget som ska in i huset/pannrummet om jag hinner i år. Några tips på installationen?
Kul! Jag installerade en begagnad Solo Innova för några år sen, det var lite att meka med men nu går den som tåget.

Kolla luckorna som sitter på båda sidorna av pannkroppen, de sitter fast med fyra muttrar i originalutförandet. Den packning som tätar luckan kan åldras och spricka med tiden. Byt packningen till en ny (eller bättre) alternativt svetsa igen luckorna om du inte behöver dem för kylslingor e dyl.

De ställbara spjällen, ventilerna till sekundär och primärluft kan behöva smörjas upp. Om de löper lätt o funkar som de ska behöver du inte göra nåt. På min panna hade de kärvat fast, jag smorde upp dem med smörjfett, jag använde värmebeständigt fett med molybdendisulfid, MOS2.

Joukko skrev:
Jag kommer byta ut all keramik. Har för mig att skålen och bottenplattan är trasiga. Mittenstenen med all hål har vittrat sönder totalt, inte mycket kvar av den. Plåtarna som hänger på väggarna inne i pannan är förvrängda längst ner av värmen. Gör det något?
Att de är förvrängda kan leda till att veden hänger sig, vilket kan leda till problem med förbränningen. Jag bankade dem så raka som möjligt med slägghammare.

Joukko skrev:
Vad för dragstabilisator ska man köra med? På min gamla vedpanna sitter det någon variant. Ska se om jag kan ta bilder på grejerna.
På det t-formade rökröret som är original till SI passar en Tigex 50, funkar väldigt bra hos mig.

Jag har redan bytt packningarna. :) Jag kommer att bygga något eget till skorstenen så det passar ihop men det får man ta när den är på plats.
Bilder har jag glömt ta. Få se när jag hinner detta.

20160219_155638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild på den gamla dragstabilisatorn

Funkar dragstabilisatorn bra nu så kommer det troligen funka bra med Solo Innova 30 när du knåpat ihop rökröret och anslutning till skorstenen. Såhär blev det hos mig med Tigex 50, bara att skruva loss locket på rökröret och trycka dit dragstabilisatorn:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.