Jag har en albinpanna som är trasig och inte i användning som är ansluten till murstocken kanske 20cm från golvet.
Murstocken är "kompletterad" av förra husägaren med ett stålrör (160 diameter) pga den var sprucken..
Ska installera ny panna för att elda ved och nya pannor har oftast stosen högt upp (mer än 20cm från golvet)..
Alltså måste jag bila upp murstocken på rätt höjd,skära hål i det eftermonterade stålröret men sen?

Ska jag svetsa fast ett rökrör på insatsröret i skorsten eller bara sticka in rökrör och mura fast? Nästa dilemma ska jag ha en lös anslutning mellan rökstosen på pannan och det fastmurade/svetsade rökröret på skorsten?
Kanske ingen millimeterpassning?

Sen en motdragslucka tänkte jag sätta i en bef sotlucka längst ner på skorsten...kanske 1m nedanför pannanslutningen.. men den rekommenderas att sättas min 40cm från botten?



/ Anders
 
Ingen som har kunskaper att dela med sig?? :-/
 
Jag skulle inte ha murat fast rökröret direkt från pannan.
Har den nya pannan fläkt kan man få resonansljud i skorstenen.

Det fick jag och jag var tvungen att kapa röret o sätta på en muff
http://xs108.xs.to/xs108/06440/DSCN2098.JPG
 
G
Röret in i skorstenen skall du bara mura fast.
Röret mellan skorstenen och pannan kan du ha hur du vill.Antingen svetsar du fast det i röret som går ut från skorstenen eller skruvförband.
Anslutningen mot pannan kan du ha grövre om du vill.Behöver inte vara millimeterprecision.Finns tätband i olika storlekar.
Har min motdragslucka 2 m upp.Ca 0,5 m ovanför pannan.
Där du skär upp röret och ansluter på skorstenen får du fylla upp med sand och sedan mura botten med bruk.När du sotar skorstenen så rakar du ut soten in i pannan.
Själv har jag gjort en burk med en plåt bit som jag sätter över nedåtgående röret (till fläkten).På så vis drar jag inte ned sotet i fläkten när jag rakar ur sotet i skorstenen.
 
Andreas_Hansson går din pannas stos rakt ut från baksidan av pannan? Verkar vad jag sett på bilder att det är vanligt med "t-rökrör" som du har.. om du förstår vad jag menar..

GR B Alltså om jag förstår rätt..skära hål i insatsröret i murstocken sen skjuta in ett rökrör och mura fast...kanske lättare än att komma åt å svetsa :)

Pipan i skorsten är 160mm diam och stosen på tänkta pannan är 200mm så då får man väl ha en övergång på rökröret mellan stosen på pannan och det fastmurade rökröret.

Någon typ av flexslang då? Kan man använda sånt eller är jag helt galen? :)
 
Flexslang är overkill. Det hela är en enkel operation, komplicera inte i onödan!

Knacka hål i muren på rätt höjd, så stort att du kommer åt att skära upp röret. Skaffa två rörbitar den ena ca 160 mm. den svetsar du på stosen som hör till pannan. Nu har du fått din övergång.

Den andra rörbiten ska vara minst 20 mm större invändigt än vad den första är utvändigt. Och kanske 150 mm lång. Den murar du fast i hålet så att den slutar 10 mm utanför muren. Då kommer du åt invändigt att putsa en någorlunda slät kanal fram till befintligt rör i muren.

Skjut in panna och stos, dreva med tex stenull mellan stos och röret i muren.

Murar man fast stosen direkt i muren blir det svårare att få det fint invändigt och chansen att det spricker i muren är nästan 100%. Samt risken för vibrationer...

Sätt gärna en sotlucka i gamla hålet så blir det enkelt att få ut sotet efter sotning.
 
Matss skrev:
Flexslang är overkill. Det hela är en enkel operation, komplicera inte i onödan!

Knacka hål i muren på rätt höjd, så stort att du kommer åt att skära upp röret. Skaffa två rörbitar den ena ca 160 mm. den svetsar du på stosen som hör till pannan. Nu har du fått din övergång.

Den andra rörbiten ska vara minst 20 mm större invändigt än vad den första är utvändigt. Och kanske 150 mm lång. Den murar du fast i hålet så att den slutar 10 mm utanför muren. Då kommer du åt invändigt att putsa en någorlunda slät kanal fram till befintligt rör i muren.

Skjut in panna och stos, dreva med tex stenull mellan stos och röret i muren.

Murar man fast stosen direkt i muren blir det svårare att få det fint invändigt och chansen att det spricker i muren är nästan 100%. Samt risken för vibrationer...

Sätt gärna en sotlucka i gamla hålet så blir det enkelt att få ut sotet efter sotning.
Tackar för den informationen :)  

Är det noga med att få jämna övergångar/reduceringar i rökrör?  Jag tänker om det är minskande diameter och "skarpa hörn" invändigt i rökröret så så kanske det blir sotansamlingar där :-/

 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Gjorde två 90° i plåt .12.5×25 cm ut från pannan 90° upp totalt ca 30 cm sen i bakkant på lådan ett 17 cm
Runt rör in i skorstenen.Men jag har problem med draget ! Panntilverkan säjer att inga skarpa krökar på stosen.blir till att bygga om. Måste bara få till så att det går att få ut sotet ur skorsten vettigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.