13 097 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Kamin Attityd 100 - råd och rön?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Tänker ge mig in i kaminträsket. Var i butik i helgen och ögonen föll på Attityd 100 för att den såg snygg ut med täljsten och för att skorstenen går att sota nerifrån (vilket inte går med alla kaminer).
Innan jag slår till tänkte jag höra med er forumister om det är någon som har erfarenhet eller hört nåt bra/dåligt om denna modell.
Yes?
Innan jag slår till tänkte jag höra med er forumister om det är någon som har erfarenhet eller hört nåt bra/dåligt om denna modell.
Yes?
ingen som har denna kamin och kan ge ett omdöme?
funderar själv på att skaffa en
MVH
funderar själv på att skaffa en
MVH
Rent spontant 70% verkningsgrad (enl prestandadeklaration) låter väldigt dåligt för en modern kamin. Sedan bör det mesta av täljstenen sitta ovanför härden för att lagra värme. Täljstenen på denna kamin verkar mest vara för syns skull. Det bör finnas bra mycket bättre kaminer för 30.000kr än denna.
såg att verkningsgraden bara var 70% 
det verkar vara ett gjutjärnschassi som man även kan köpa separat och mura in själv... så jag gissar att all täljsten blir varm även den långt ned.
den är väldigt snygg iaf så man kan köpa den för designen bara..
26300:- på nätet såg jag som snabbast
EDIT: på hemsidan hos generalagenten antar jag, anges verkningsgraden till 70-80%
så 70 kanske är lite lågt räknat?
http://www.spismiljo.se/index.php/produkter/taeljstenskaminer/atttyd/product/27-attityd-100t
det verkar vara ett gjutjärnschassi som man även kan köpa separat och mura in själv... så jag gissar att all täljsten blir varm även den långt ned.
den är väldigt snygg iaf så man kan köpa den för designen bara..
26300:- på nätet såg jag som snabbast
EDIT: på hemsidan hos generalagenten antar jag, anges verkningsgraden till 70-80%
så 70 kanske är lite lågt räknat?
http://www.spismiljo.se/index.php/produkter/taeljstenskaminer/atttyd/product/27-attityd-100t
Redigerat:
inga fler synpunkter?
det är mkt, 26300:- för lite plåt å lite täljsten... men frågan är om man får nån snyggare för de pengarna?
det är mkt, 26300:- för lite plåt å lite täljsten... men frågan är om man får nån snyggare för de pengarna?
ja ä dålig på utrikiska, men just attityd kaminerna verkar betdydligt dyrare på den sidan...
okej,, men visar du för inspiration eller för att de har bra priser?
MVH
MVH
ha googlat som en tok men hittar ingen som jag tycker är snyggare än attityd 100T
då blir ju valet rätt enkelt
då blir ju valet rätt enkelt
Vi har en Attityd 100 och vi är nöjda med den.
Har haft den i ca 6år.
Positivt:
Snygg
Relativt bra värmelagring
Går in rejäla vedträn i den
Negativt:
Sotar en del på glasen speciellt om man inte eldar med mycket ved.
Tar ett tag att få ut värmen i rummet då kaminen är ganska stor.
Men generellt så är vi mycket nöjda med den.
Har haft den i ca 6år.
Positivt:
Snygg
Relativt bra värmelagring
Går in rejäla vedträn i den
Negativt:
Sotar en del på glasen speciellt om man inte eldar med mycket ved.
Tar ett tag att få ut värmen i rummet då kaminen är ganska stor.
Men generellt så är vi mycket nöjda med den.
kanon!
jämför man med lillebror attityd 200 så har ju attityd 100 rejäl brännkammare så man får in stora vedträn precis som du skriver.
hur mycket värme strålar den åt sidan?
enl bruksanvisningen ska avstånd vara 60cm åt sidan, vilket är ganska mycket för en kamin. jag ligger på gränsen, så ger den mycket värme åt sidan?
och en fråga till... kommer man åt att sota den inifrån kaminen eller hur gör ni?
jämför man med lillebror attityd 200 så har ju attityd 100 rejäl brännkammare så man får in stora vedträn precis som du skriver.
hur mycket värme strålar den åt sidan?
enl bruksanvisningen ska avstånd vara 60cm åt sidan, vilket är ganska mycket för en kamin. jag ligger på gränsen, så ger den mycket värme åt sidan?
och en fråga till... kommer man åt att sota den inifrån kaminen eller hur gör ni?
Har inte varit med när sotaren sotar så jag vet inte, men det borde gå om man skruvar ner plåten i taket.camaro1969 skrev:kanon!
jämför man med lillebror attityd 200 så har ju attityd 100 rejäl brännkammare så man får in stora vedträn precis som du skriver.
hur mycket värme strålar den åt sidan?
enl bruksanvisningen ska avstånd vara 60cm åt sidan, vilket är ganska mycket för en kamin. jag ligger på gränsen, så ger den mycket värme åt sidan?
och en fråga till... kommer man åt att sota den inifrån kaminen eller hur gör ni?
Den strålar en hel del värme åt sidan speciellt vid sidoglasen, längre bak är det ingen fara.
men hur sotas det hos er? har ni en sotlucka på muren, eller är det genom kaminen fast ni inte sett när sotarn gör det?
jag antar att det blir så varmt åt sidorna så ni inte kan ha något i närheten av kaminen på sidorna?
du har inte lust att lägga ut en bild på er kamin?
jag antar att det blir så varmt åt sidorna så ni inte kan ha något i närheten av kaminen på sidorna?
du har inte lust att lägga ut en bild på er kamin?