Ingen som har en orland 60 över?
 
klex skrev:
Den fyrkantiga gröna yttre fläktkåpan sitter bara påträdd på fyra stycken stift som i sin tur sitter fast i frontplåten. Denna fläktkåpa har ingen som helst funktion annat än kosmetisk. Den påverkar inte pannans funktion.
Frontplåten sitter bara med plåtskruv och det är inga problem att skjuta loss skruvarna har det visat sig.

Har precis nu varit ner i pannrummet för att kontrollera att den senast bakpuffen (gasexplosionen) inte tände eld på vedförrådet i pannrummet.

Svåger no2 som satt i vardagsrummet ovanför pannrummet kände att golvet höjde sig vid smällen och trodde att det var någon slags jordbävning. Fönstren i pannrummet blåstes ut och det var ren tur att jag inte fick eldkvasten i ansiktet när luckan slog upp igen när jag skulle stänga den.
Damerna uppe i köket upplevde smällen som otäck och det lär nu aldrig i livet gå att få bätterhälften att gå ner i pannrummet och elda i den där pannan. Och jag förstår henne.

Ska ringa svåger no1 och höra om vi inte kan montera värmepumpen på en gång, det törs f-n inte elda i den där pannan nån fler gång.

Vi får köra med elektriska element tills vidare.

Namnet Orlan har plötsligt fått ett makalöst dåligt rykte och betyget är dessvärre troligtvis permanent.

Tvättmaskinen lär gå varm den närmaste tiden när alla kläder ska tvättas (som är möjliga att tvätta) resten får vi försöka vädra så gott det går. Kan man få en ozonbehandling av huset betald av försäkringsbolaget så får man väl lägga ut alla textiler inomhus innan man flyttar in på hotell.

Vilken jäkla smäll alltså...

Som ägare till en Orlan 60 sedan 5 år så är jag väldigt nyfiken på hur man får dessa bakpuffar och explosioner som alla pratar om. Jag har sänkt primärluftintaget efter att läst olika trådar men även innan det så har jag aldrig lyckats få dessa explosioner och puffar. Bara som en BTW så är det 12 tuber i min Orlan 60 och spiraler, ej fjädrar. Jag har dock en fråga till er som har orlan, hur lyfter ni ur spiralerna? De är ju svintunga...
 
Om du har 12 tuber i din Orlan 60 så har du svaret på varför den inte puffar. En Orlan 40 har bara 6 tuber och det räcker inte för de expanderande rökgaserna, det blir en flaskhals för rökgaserna och gengasen brinner inte undan tillräckligt fort. Och det puffar.
Skrapar man inte bort askan under tuberna längst in i askutrymmet inför varje eldning i pannan så förvärras problemet givetvis eftersom utrymmet för rökgaserna minskar ännu mera.
Spiralernas manövrering i Orlan 40 är felkonstruerad och är det en liknande konstruktion i 60:an så blir det alltså 12 spiraler som skär fast i ena sidan av sin tub. Vilket förklarar varför det går tungt att manövrera dem. Har plockat bort alla spiraler nu eftersom de ändå var för glest spiraliserade för att rensa tuben - lyftet av spiralerna var kortare än ett varv på spiralen. Rensar nu med borste och även om det inte blir borstat varje eldning så är tuberna renare nu.
Har skissat lite på en turbulator för varje tub, en spiral på bara ett par centimeter som ska sitta längst ner i varje tub och ge en roterande vortex av rökgaserna i tuben. Hänger man den lilla vortexgeneratorn i ett rundjärn som hakas fast i överkant av tuben är det lätt att bara lyfta ur den när tuben ska borstas.
 
Allså puffar det i alla orlan40. ?

Om d puffar så är det väl inställt fel. Drag och primärluft
 
Izvek skrev:
Allså puffar det i alla orlan40. ?

Om d puffar så är det väl inställt fel. Drag och primärluft
utgår från att det är sänkta primärluftintag då...


Det ni nämner på orlan 40 att askutrymmet är för lågt så askan täpper igen till konvektionsdelen.,

Hur är det gjort på orlan 60? , det är fler tuber men är det högre i askutrymmet? borde ju bli samma där annars? om det blir fult i aska. .
 
Åskar skrev:
Mina Orlan 40 köpte jag i andra hand och jag har gjort en del ändringar mot hur den var orginal. Pannan går mot 1st acktank på 3 kubik vilket jag tycker är i minsta laget.

Regulatorn var sönder så jag styr fläkten och pannan med en dubbeltermostat samt laddomatens rökgastermostat (50-500grader). Dubbeltermostaten är inställd på ca 95grader. Rökgastermostaten på ca 95-100 grader (start och stopp av laddomat och fläkt). Farten på fläkten styr jag med en vanlig varvtalsregulator.

Förbränningskammaren (nedre keramikstenarna) tror jag ej är optimalt konstruerad så jag har labbat en hel del med att hitta en bättre, framförallt med en bredare form. Nu kör jag med en helt i rostfritt som jag klåpat ihop av lite skrot från jobbet. Den fungerar riktigt bra och ger en längre väg för rökgaserna.

Sotningsmekanismen som i min panna var av långa fjädrar har jag plockat bort. Sotar nu med Solo innovas borrviska (dock förlängd för att passa Orlans längre tuber). Har egna hemsnickrade turbulatorer som jag dock skall prova andra former på..:p

Skorstenen är en Isokern dubbelmodul som dragregleras med en KW Z 150 för att hålla det våldsamma draget i schack.

Efter att Andres här på forumet var hygglig att skicka mig några bilder innefrån sin Solo Innova så har jag flyttat ned utblåsen för primärluften så att man nu minskar risken för övertändning i vedmagasinet, vilket orginalutförandet i Orlan är som gjord för.. Nu fördelar jag primärluften via 10-talet hål jämnt efter långsidorna och jisses vilken skillnad det blev :eek:. Pannan går mycket jämnare och lugnare. Inga puffar här inte..:cool:

Längre fram så är jag sugen på att montera en separat fläkt för sekundärluften som går att styra via en lamdasond. Men det får lusten och framtiden utvisa..

Hur stor hus har du Åskar? gammalt nytt? att den klarar ladda 3kbm tank från 30-40 till 90 90 90. är inponerande.. i mina ögon.. kanske det räcker med en 40 för mig istället för en 60.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.