Arbetstrycket ligger på 0,4bar. Men 3mm känns lite fladdrigt att pyssla med, fast det skulle väl spara några kronor kanske. Det blir min granne som kommer att svetsa och han använder pinne.
3 oberoende säkerhetssystem får ni gärna utveckla lite.

Vi släpper diskussionen huruvida det är godkänt eller inte att tillverka egen acktank. Jag har noterat informationen men bedömer risken som väldigt liten med mitt nuvarande system. Jag har dock knäckt en tank i ett tidigare system pga av klåfingrig son och det var helt odramatisk.

Jag uppfattar inte 3mm som fladdrigt, men det är väl vad man är van vid 😊 Är grannen van svetsare? Min högst personliga uppfattning är att det är betydligt enklare att svetsa syrafast än svart, men åter igen faller det tillbaka på vad man brukar jobba med. Fördelen med syrafast är ju dessutom att det inte rostar, men då kostar den ju mer istället 😑

Grannen har varit och svetsat i våra kärnkraftverk så jag antar att han är en helt ok svetsare, han har aldrig gått bet på mina projekt iaf :) Syrafast blir ju lite häftigt ekonomiskt...

Majgårdarna
Plåt och rör finns som tryckkärlsklassat.

Att vara certifierad är ju ett bevis på att man kan svetsa. Det kanske inte är så dumt att visa för ett försäkringsbolag om det skulle bli en läcka att man faktiskt kan svetsa.
Fast det finns nog inget lagkrav så länge du gör saker till dig själv.

Är han så erfaren har han nog bra idéer om vilket material och vilken tjocklek som passar bäst 😊

Jag lekte lite förut med hydroformning av tunnplåt och jag har för mig att mina alster av 0.8mm plåt sprack vid ca 20bar. Det lät psst och så kom det en liten vattenstråle. Totalt odramatiskt. Står tanken i utrymme med avlopp är det knappast mycket som kan hända.

Min granne är dessvärre ingen konstruktör även om han är en duktig svetsare. Vad värre är så är jag varken konstruktör eller en bra svetsare:cool: Vilket är bästa sättet att staga upp tanken? är det med genomgående rundstång? Eller funkar det med att svetsa förstärkningar på sidorna? Hur ser en fabrikstank ut inuti? Har försökt googla fram en bild på insidan av en fyrkantig tank utan att lyckas.

farsan min gjorde egen som klämdes in i nåt dött utrymme där det inte fanns möjlighet att ha nån standardtank och tjockleken vet jag inget om men 3-4 mm räcker nog och sen cortenplåt. Den som kan svetsa ihop har säkert tips på hur man stagar upp. Är ju ingen raketforskning direkt.
Och diskussionen om att det kan smälla är ju ganska irrelevant. Är det så mycket fel på systemet att inga säkerhetsventiler öppnar så smäller ju även en typprovad tank................De blir ju inte automatiskt tåligare för att de är testade.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Majgårdarna
Mattiaz skrev:
Min granne är dessvärre ingen konstruktör även om han är en duktig svetsare. Vad värre är så är jag varken konstruktör eller en bra svetsare:cool: Vilket är bästa sättet att staga upp tanken? är det med genomgående rundstång? Eller funkar det med att svetsa förstärkningar på sidorna? Hur ser en fabrikstank ut inuti? Har försökt googla fram en bild på insidan av en fyrkantig tank utan att lyckas.
Kolla på extunas hemsida.
Tror dom har någon bild på en tank invändigt.

Det var rejält gjort :thumbup: Fler spörsmål:

Hur tjock isolering är lämpligt, har ingen nytta av spillvärmen? 40cm på toppen, 20cm på sidorna? Botten?
Vilken typ av vvx till vv? Har en hemmabyggd tva som funkar sådär, lite ojämn i tempen tycker jag. Annars finns det slingor i de gamla tankarna som jag kan använda.

Staffans2000
Jag byggde om min gamla oljetank. Förstärkte den invändigt med profiler jag hittat i en container. Eiffeltornsvibbarna blev påtagliga när förstärkningsarbetet var färdigt. Provtryckningen skedde med vatten, men utan manometer! Efter ett sannolikt rejält överdrivet testtryck såg tanken ut som en ballong med hårt utdragna paketsnören. Men tätt blev det.
Att använda corten eller syrafast verkar väldigt överflödigt och dyrt. Tanken skall bara husera dött vatten med måttligt tryck.

Staffan

P.S.
Det är min tank på bilden.

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vilken bild? Finns ingen i dit inlägg ovan....

Mattiaz skrev:
Det var rejält gjort :thumbup:
Det är därför som de flesta acktankar är cylinderformade då behövs inga inre avstyvningar, typ de på bilderna från extunas rektangulära acktankar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.