Byggahus.se

Pelletshantering.

1. C
    Medlem · Gävle · 271 inlägg

Calle&Lisa

Medlem
    Behöver lite inspiration för hantering av pellets på ett smart sätt.
    Kommer att ha pannan i garaget så utrymme finns.
    Finns det någon som har kommit på något smart med storsäck? Har funderingar om man kan spela upp säcken med ett lyftblock och sedan släppa ned i ett egenbyggt förråd. Även smart hantering av småsäck.Gärna om någon har lite bilder att visa.

2. kulle
    Medlem · skåne · 1 868 inlägg

kulle

Medlem
    Det smidigaste är om du har plats för ett egenbyggt förråd , minst 3 m3 , beställer på bulk så blåser dom in det i förrådet.

3. C

Calle&Lisa

Medlem
    Kommer att välja bort bulk pga ev driftstopp problem. Vi kommer inte ha så stor åtgång heller pga välisolerat hus. Bygger man ett statiskt förråd är man mer låst oxå. Har lite funderingar att ha pall lyft och kunna flytta pall i garaget vid behov.

4. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Det tar en timme varannan månad att lasta av två pall med sovsäck för mig. Jag bär dom ung 15-20, genom garage och källaren.

Fylla på förråd med plats för nästan en hel pall tar typ en kvart.

För mig är det jobbigare att aska UR och sota pannan och brännaren.

Jag menar att du om du väljer småsäck så kanske du inte behöver få fram en överarbetad lösning.

Vad är det för driftstopp med bulk som är krångligare att lösa?

5. C

Calle&Lisa

Medlem
    Ja det alternativet med småsäck är väl det som jag funderar mest på men om någon har någon smart ide med storsäck då skulle det bli lite billigare. Med bulk förråd blir det mycket slitage på pelletsen med först inblåsning i bil sen förråd och sedan skruv. Fått uppfattningen att många får problem med spån vid skruven.
    Kommer i och för sig att ha en sugsond så nu började jag spåna lite på att bygga ett högt förråd mellan två takstolar på typ 115.5 x 1.8 x höjd som krävs. Har ca 4.70 till nock. Vet bara inte hur man skulle lösa inblåsningen.

6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 229 inlägg

prototypen

Medlem
    Jag satsade på bulk, i toppen sitter en cyklon som gör att pelletsen tappar fart innan den ramlar ner och det funkar, inget stopp. Visst blir det spån men det finns jämnt fördelat i hela silon och följer snällt med pelletsen.

De som hanterar säck häller ut pelletsen och sist kommer spånet ur säcken, Ja visst är det mycket spån i pellets säger de, och det är det ju men kan man hantera det är det inget problem.

Har kört tomt varje sommar och det är kanske en sopskyffel spån av 6 ton pellets.

Bygg så högt det bara går, pellets kan ha rasvinkel på 60 grader så ett förråd med "platt botten" är inte att rekommendera. Se också till att skruven inte lutar för mycket, det bör vara några meter mellan panna och förådet

Jag har även en "reservtank", en hylla som rymmer något ton eller så så jag i lugn och ro kan köra tomt, ta ur min skyffel spån, öppna luckan i hyllan och i lugn och ro beställa ny pellets.

Med storsäck behöver man bara en liten låda som man ställer säcken i, öppnar säcken och lyfter lagom så rinner det ut lite lagom, pellets är inte som vatten.

Protte

7. C

Calle&Lisa

Medlem
    Jag va ut i garaget och tittade lite nu och skulle kunna göra ett förråd mellan takstolarna på 1 x 1.8 och 3.5 högt. Jag kommer i så fall inte ha någon skruv utan en sugsond i botten och sedan vaccum slang.Sedan skulle man kunna ha två luckor,en på vinden för inspektion och en i garaget om man vill kunna fylla på med småsäck.
    Frågan är om man måste bygga med vinkel i botten även till sugsond.

Har du någon bild på din cyklon? Var har du fått tag i den? Vilket skivmaterial har du byggt förrådet med?

8. prototypen

prototypen

Medlem
    Jag har 3 luckor, en högt upp, en i brösthöjd för att kunna peta fram det sista mot skruven och en vid golvet för att städa. Ja du måste ha vinkel på botten, pellets fastnar ihop på de mest otroliga sätt så det blir ett hål rakt ner på slutet så man får vara där och peta till det. Med plan botten så blir det hopplöst mycket jobb. Jag hade en del plant men det är byggt om så alla sidor lutar mot skruven.

Cyklonen, det är inte så mycket att ta bild på, först är det 5 ton pellets i vägen, sedan sitter reservtankshyllan i vägen. Den består av 4 st foderrörskrökar som är uppslitsade på insidan mer och mer och sedan går det över i en rundbockad plåt (som en plåttunna) allt ca 30 cm högt.
    Sätt luckorna på insidan med "hakar" så man lyfter och tar ut luckan. Försöker du med gångjärn och någon stänganordning så är risken stor att det lossnar. Några ton pellets har stor kraft. Nej det har inte hänt mig då jag förutsåg problemet men det glömdes en del skruvar så silon sprack nertill men allt går ju.

Protte

9. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 877 inlägg

pelpet

Medlem
    Som jag förstått det så är bulkpellets lite billigare men inte så pass mycket billigare att det motiverar ett bulkförråd. Fördelen är väl att man framförallt slipper släpandet av pallvis med pellets till ett avlägset pannrum. Vad jag förstått av mina ofrivilligt pelletseldande vänner är det det som är drygast.

Jag tänker mig att det måste gå att lösa det på ett rationellt sätt. Palllyft eller hjulsats för att köra in hela pallen? Trappkärra med lasthylla för att köra in en hel hög med säckar? Egenbyggda minilastpallar för att kunna pirra in säckar? Glidbana ner till pannrummet genom ett fönster? Fodervagn från lantmännen? Mejerivagn från restaurang/livsmedelsbutik?

Pelletslift om det är tungt att tömma i säckarna.

Redigerat 30 sep 2012 00:19
  10. kulle
    Medlem · skåne · 1 868 inlägg

kulle

Medlem
    Palllyft.......
    hjulsats.......
    Trappkärra........
    Egenbyggda minilastpallar......
    Glidbana ner till pannrummet.......
    Fodervagn.......
    Mejerivagn......
    Pelletslift.......

Allt det här istället för Bulkförråd ??

11. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Om man har pall, att bära småsäck och fylla på förrådet är det enda extra s.a.s. man gör när man eldar med pellets, "typ", så är det lätt hänt att det är de momenten som är drygast.

12. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 877 inlägg

pelpet

Medlem
    Nu eldar jag som sagt inte pellets själv men som jag förstått det finns det flera moment. Beställa pellets, bära in säckarna, hålla koll på och fylla på förrådet, sota ur brännaren, städa upp allt damm och spill och fixa skruven när den hakar upp sig. Mitt inlägg handlade framförallt om att bära in säckarna.

13. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Det är inte som att jag själv tycker att det är särskilt kul att bära säckarna. Fast jag tror att halva arbetet redan är gjort om man bara börjar bära å konka "påengång" innan man förberett och börjat använda de andra hjälpmedlen. De väger 16kg styck, det tar en "timme" att lasta av 2 pallar, har jag en bra dag så kan jag anstränga mig med två säckar per vända... men då blir mikropauserna längre istället.

Kärran måste ju lastas av och på, hissen måste laddas med en säck o.s.v. Att använda en såg till att öppna säckarna istället för kniv(om man använder kniv) kan kanske vara något.

Men till slut så har man en massa andra småmoment istället i hanteringen som till slut också kanske är drygast, då är det kanske närmare att man kollar på just bulk transport?

Jag skulle kunna korta ner det med att säga att det enklaste och smidigaste är att bara börja bära säckarna så det blir klart.

Redigerat 1 okt 2012 16:55
  14. prototypen

prototypen

Medlem
    Det var lite halvbrådis att få igång min pellets så jag har fyllt på med 2 pall pellets sas manuellt och då stod de på golvet framför den halvfärdiga silon, men vad jag är glad för min silo idag, bara ringa Skellefteå kraft så kör man ett år till.
    Att få frun att fylla på ett veckomagasin med säckad pellets när jag är borta på jobb i två veckor.....tja ni förstår själva.

Några plywoodskivor, en del 45x95 reglar så spar man mycket av nackdelarna med pellets, och bulk är billigare från min leverantör.

Protte

Men fortsätt racka ned på pellets så inte fler skaffar och trissar upp priset.

• Laddar…
  15. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Nej, nu fick jag dyrare pellets eftersom fabriken häromkring lades med.

Mer användare så det lönar sig med fler fabriker.

Annars, hur gjorde du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.