5 630 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Ved inomhus
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Jodå. Huggde ner massor av träd. Lät veden ligga ute i värme och sol. Sen bestämde jag mig för att lägga in den i min oinredda källare - där en avfuktare står igång på högsta tjofräs förresten.
Sagt och gjort.
Nu ser jag att vissa vedträd har börjat bli lite blå av mögel.
Är det så att jag skall oroa mig för detta?
Kan möglet sprida sig till takskivorna som är masonit?
Antar att jag inte väntat tillräckligt länge innan jag bar in det - men är det så att det måste ut igen?

Sagt och gjort.
Nu ser jag att vissa vedträd har börjat bli lite blå av mögel.
Är det så att jag skall oroa mig för detta?
Kan möglet sprida sig till takskivorna som är masonit?
Antar att jag inte väntat tillräckligt länge innan jag bar in det - men är det så att det måste ut igen?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Den låg ute i 2 månader ungefär. Ville få in den för att undvika att insekter bygger bo, vill inte få in dem...
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Kör fullt ös med avfuktaren! Tack!!!
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Även om du kör avfuktaren på max så vill veden gärna ha lite luftväxling omkring sig så att det torkar även inne i vedstaplarna.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Har packat luftigt, men kanske ska packa om den emellanåt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Bästa sättet är nog att såga, klyva och regnskydda medans veden är färsk. Insekterna ger sig inte gärna på frisk ved.rockin_john skrev:
Hugger man lite halvrutten "skräpved" så får man nog stå ut med lite insekter. Kanske inte ta in mer en vad som behövs för stunden.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
En avfuktare drar ju så mycket ström (och tar upp golvyta) bättre att vädra som tusan, och gärna sätta en fläkt som blåser ut luft i ventilations systemet.larsbj skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden