Hej, köpte en begagnad Calimax solida med 100mm rökanslutning som jag tänker montera i fritidshuset.
Den har rökgasfläkt och stugan kommer stå kallställd när man inte är där.

det är snedtak där kaminen kommer stå och är ca 2,2m i takhöjd invändigt och nock är ca 2,6m över golv så skorstenen kommer inte behöva vara så lång.

I första skedet tänkte jag att bäst är att ha skorstenen inne så största delen av den kommer vara inomhus där värmen är och motverkar kallras.

Men funderar om det är ett måste, även om det råkar vara -20 grader när man tänder upp så borde rökgasfläkten göra sitt?

Fördelen med att gå genom väggen ut och upp är för min del att den ger mindre värme inne :rolleyes: från skorstenen, misstänker att den kommer ge nog med värme och kommer på det viset få färre start/stopp
Slipper göra hål i taket och och billigare delar vilket även tilltalar plånboken i denna stora ombyggnation.

Sen är det där med skorsten, finns lite på begagnat marknaden men det mesta är 150mm,
finns det någon risk för problem om man använder sej av 150 istället för 100mm?

Du behöver inte gå upp till nock när det gäller pelletskamin (om regelverket inte ändrats nyligen) utan bara 1 m över tak. Avs brandsäkerheten är det ju samma för permanent-resp fritidshus. Jag har kamin där röret går vid husets långsida och 1 m över takfot. Jag förstår inte varför detta skulle påverka färre start/stopp? Sidovärmen är marginell - men skönt att mjuka upp händerna när man frusen kommer in en kall vinterdag - varmare blir inte röret.

Jag hade också diskussion om ev rör direkt ut på fasaden men blev avrådd då blåst lätt kan smutsa ner fasaden. Har sett exempel på detta. Blir dock billigare.

Tackar för svaret,
1m över tak har jag också läst, har inte funderat så mycket på hur lång den måste vara utan mer inne på detaljer hur den ska dras,
och att jag kommer ha över kapacitet på kaminen just nu innan bygget är helt klart.
Är ca 25kvm nu första skedet, och ska byggas ut längre fram till ca 50-60kvm.

Så största funderingarna är om man har drar rökröret utomhus alt. inomhus, hur kommer draget påverkas då huset är kallt när man kommer till stugan.
Och om rökrörs diametern 100 alt. 150mm påverkar funktionaliteten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.