Hejsan. Detta blir ett långt inlägg där jag ska försöka förklara så gott det går.
Jag har en PX21 okänd årsmodell som sitter i en äldre vedpanna. Jag köpte brännaren begagnad i gott skick och har kört den i 2 år utan större krångel.
Dock har den börjar proppa igen fallröret och hela brännaren med pellets ända till skruven stannar av att det tar stopp.
Använder samma pellets av väldigt god kvalitet som jag gjort tidigare. När detta hände första gångerna hällde jag ur och startade och brännaren sen gick den igen. Dock har den börjat bli riktigt besvärlig nu.
Jag har bytt tändelement och flamvakt (det var inget fel på de gamla, bytte mest bara för att ha i reserv) men det har ej hjälpt.
Jag har felsöka nu ett par dagar, och har märkt att det verkar som att flamvakten inte märker att det inte brinner, och därför inte stänger av brännaren utan istället tror den att det brinner och den bara fortsätter mata in pellets.
Jag har mätt flamvakten nu när brännaren går, och jag har ca 3.6 volt på den. Vad jag vet så är det inom toleransen? Jag har däremot inte mätt givaren när det INTE brinner i brännaren så jag vet inte strömstyrkan då.
Är det någon som varit med om samma sak? Kan det verkligen vara fel på två flamvakten, eller är det något annat som krånglar? Brännaren tänder och brinner bra vissa gånger, men jag upplever att vid misslyckad start så fortsätter den gå även fast den inte brinner, därav stopp i rör/skruv.
Här är de värden jag mätt upp:
Startdos ca 3dl
Fläkt 190v
Matning ligger på 15kw mellan ett kvarts och halvt varv på skruv, 320g ca på 6 min
Flamvakt 3.6v vid full effekt
Hoppas någon kan ge mig ett råd, tips vad jag ska kolla. Jag tror själv felet är i flamvakten men vet inte hur jag ska fortsätta felsöka, de flesta verkar ju ha problemet att flamvakten stänger av brännaren trots att det brinner, den här verkar vara tvärtom?!
Jag är medveten om att det finns ett stort bra pelletsforum på nätet, dock har jag försökt registrera mig där utan framgång nästan 1 år..
Jag har en PX21 okänd årsmodell som sitter i en äldre vedpanna. Jag köpte brännaren begagnad i gott skick och har kört den i 2 år utan större krångel.
Dock har den börjar proppa igen fallröret och hela brännaren med pellets ända till skruven stannar av att det tar stopp.
Använder samma pellets av väldigt god kvalitet som jag gjort tidigare. När detta hände första gångerna hällde jag ur och startade och brännaren sen gick den igen. Dock har den börjat bli riktigt besvärlig nu.
Jag har bytt tändelement och flamvakt (det var inget fel på de gamla, bytte mest bara för att ha i reserv) men det har ej hjälpt.
Jag har felsöka nu ett par dagar, och har märkt att det verkar som att flamvakten inte märker att det inte brinner, och därför inte stänger av brännaren utan istället tror den att det brinner och den bara fortsätter mata in pellets.
Jag har mätt flamvakten nu när brännaren går, och jag har ca 3.6 volt på den. Vad jag vet så är det inom toleransen? Jag har däremot inte mätt givaren när det INTE brinner i brännaren så jag vet inte strömstyrkan då.
Är det någon som varit med om samma sak? Kan det verkligen vara fel på två flamvakten, eller är det något annat som krånglar? Brännaren tänder och brinner bra vissa gånger, men jag upplever att vid misslyckad start så fortsätter den gå även fast den inte brinner, därav stopp i rör/skruv.
Här är de värden jag mätt upp:
Startdos ca 3dl
Fläkt 190v
Matning ligger på 15kw mellan ett kvarts och halvt varv på skruv, 320g ca på 6 min
Flamvakt 3.6v vid full effekt
Hoppas någon kan ge mig ett råd, tips vad jag ska kolla. Jag tror själv felet är i flamvakten men vet inte hur jag ska fortsätta felsöka, de flesta verkar ju ha problemet att flamvakten stänger av brännaren trots att det brinner, den här verkar vara tvärtom?!
Jag är medveten om att det finns ett stort bra pelletsforum på nätet, dock har jag försökt registrera mig där utan framgång nästan 1 år..
Jag hade ett liknande problem med vår brännare när jag var nyinflyttad och grön - det berodde då på att jag missat att sota en del av pannan, med följd att draget blev för dåligt med tiden. Det yttrade sig på samma sätt som du beskriver.
Jag råkade ut för det på en Viking Bio. Det var hål i yttre brännarröret så att luften som fläkten blåste in inte gick genom rostret utan istället smet ut genom hålet. Så här såg det ut när jag tog ut brännarröret:
Så jag skulle vilja påstå att ditt problem beror på att det går för lite luft genom rostret. Men om det beror på ett hål, en trasig fläkt eller något annat vet jag inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag skulle vilja påstå att ditt problem beror på att det går för lite luft genom rostret. Men om det beror på ett hål, en trasig fläkt eller något annat vet jag inte.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret, att det skulle vara hål i röret är uteslutet iaf (märkligt hur det där gått till?) jag har varit isär med hela brännaren och gått genom den, ordentligt höstsotning kan man säga. Inga såna fel iaf. Men vart det alltså samma fenomen pga det där, att det inte brann i brännaren ALLS men ändå bytsade den i pellets?
Nu tror jag att jag kommit något på spåret. Trots att brännaren inte startat (tänt pelletsen) så låg spänningen på flamvakten på 3.65v. Alltså samma spänning som när den brann. Något måste vara galet när den visar lika varesig den brinner eller ej?!
Om inte flamvakten indikerar flammor så kommer den stanna och göra ytterliggare ett startförsök.
Min px21 kan också fylla fallröret ibland, det som är att du har en fallbroms i röret
Du ser skruven på framsidan av fallröret. Du måste ta lös röret för att demontera bromsen.
Det som händer är att du har hög effekt och fått lång pellets som inte går sönder i skruven.
Då blir det en plugg vid bromsen helt enkelt.
Så börja med att ta bort den och ser du sen att du får mycket oförbränd pellets i askan så kan du skaffa en längre slang så den svänger och tar ner fallfarten på pelletsen innan de kommer ner i röret.
Edit: flamvakten bryter om spänningen ligger kring 4.5v under en viss tid.
Så att ligga kring 3.5 är lite högt, man kan ha värden så låga som 2v tror att jag ligger på 2.8v under drift
Testa att putsa av den med aceton och sen trycker du in den ordentligt
Min px21 kan också fylla fallröret ibland, det som är att du har en fallbroms i röret
Du ser skruven på framsidan av fallröret. Du måste ta lös röret för att demontera bromsen.
Det som händer är att du har hög effekt och fått lång pellets som inte går sönder i skruven.
Då blir det en plugg vid bromsen helt enkelt.
Så börja med att ta bort den och ser du sen att du får mycket oförbränd pellets i askan så kan du skaffa en längre slang så den svänger och tar ner fallfarten på pelletsen innan de kommer ner i röret.
Edit: flamvakten bryter om spänningen ligger kring 4.5v under en viss tid.
Så att ligga kring 3.5 är lite högt, man kan ha värden så låga som 2v tror att jag ligger på 2.8v under drift
Testa att putsa av den med aceton och sen trycker du in den ordentligt
Redigerat:
Nu har jag faktiskt hittat felet! Jag mätte upp flamvakten, som visade 3.65v trots att brännaren var avstängd. Tog då ur givaren, skruvade loss anslutningarna till kablarna och bytte plats på dem, sedan höll jag helt enkelt för ögat på givaren samtidigt som jag startade brännaren.
Mötte då upp 5v på givaren, vilket indikerar att brännaren inte brinner. Och mycket riktigt så stängde brännaren ner, vilket den inte gjorde när den visade 3.65v. Monterade sedan tillbaka givaren, stängde av brännaren så ingen låga lyste, då visade givaren 5v. Startade brännaren, fick låga, då gav givaren ca 1.5 - 2.5v. Givaren fungerade plötsligt igen alltså.
Konstigt, eftersom att givaren är ny?! Men nu snurrar brännare och går som den skall igen!
Mötte då upp 5v på givaren, vilket indikerar att brännaren inte brinner. Och mycket riktigt så stängde brännaren ner, vilket den inte gjorde när den visade 3.65v. Monterade sedan tillbaka givaren, stängde av brännaren så ingen låga lyste, då visade givaren 5v. Startade brännaren, fick låga, då gav givaren ca 1.5 - 2.5v. Givaren fungerade plötsligt igen alltså.
Konstigt, eftersom att givaren är ny?! Men nu snurrar brännare och går som den skall igen!
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Jag har en likadan brännare och den enda gången den fyller röret med pellets för mig är när tändelementet är trasigt. Det är det enda som jag byter med jämna mellanrum. I övrigt bara nå lager i fläkten och nu är det dags för komplett fläkt.
Felet funnet brännaren går. Men om jag får passa på att fråga dig som byter tändelement såpass ofta, har du någon bild / bra beskrivning på hur tändelementet ska justeras på bästa sätt, alltså så det sitter klockrent i brännaren??Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Jag justerar inget speciellt annat än att jag sätter elementet så det inte tar i kåpan/konen. Sen skjuter jag fram hela paketet mot brännarröret och drar tillbaks ett par millimeter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden